Paulina Styś-Nowak dnia 2017/01/24

Gulasz z soczewicy

Często prosicie mnie o szybkie, jednogarnkowe obiady. Też je uwielbiam, bo nie dość, że nie stoimy w kuchni godziny to i zmywania jest niewiele. Oto jedna z takich pysznych propozycji. Gulasz z soczewicy możecie podać z ulubioną kaszą, ryżem, a nawet plackami ziemniaczanymi z piekarnika.


Składniki na 4 porcje:

  • Cebula - 2 sztuki
  • Papryka - sztuka
  • Marchew - 2 sztuki
  • Seler naciowy - 2 łodygi
  • Soczewica czerwona - 2 szklanki
  • Bulion warzywny - 2 szklanki
  • Pomidory w puszce - 2 puszki
  • Natka pietruszki - pęczek
  • Ziele angielskie - 4 kulki
  • Liść laurowy - 2 sztuki
  • Olej lub oliwa - 2 łyżki
  • Sól, pieprz, ostra i słodka papryka


Sposób przygotowania:

  • Cebulę posiekaj w kostkę i zeszklij na oleju, dodaj liście laurowe, ziele angielskie, startą na grubych oczkach marchew, posiekaną paprykę i seler naciowy.
  • Smaż warzywa aż się lekko zezłocą, Następnie dodaj bulion i soczewicę - duś przez 15 minut.
  • Po tym czasie dodaj pomidory w puszce - duś przez kilka minut aż się rozpadną i odparuje nadmiar wody. 
  • Dodaj natkę pietruszki i dopraw do smaku.


Wartość odżywcza gulaszu z soczewicy:

  • Energia: 460 kcal
  • Białko: 30 g
  • Tłuszcz: 9 g
  • Węglowodany: 63 g
  • Błonnik pokarmowy: 16 g


Gulasz z soczewicy jest dobrym źródłem:
  • Składników mineralnych: potasu, magnezu, żelaza, cynku;
  • Witamin: A, E, C, kwasu foliowego, B1, B2, B6, PP;

Chcesz zdrowo schudnąć?

Pobierz za darmo mój jadłospis odchudzający 1500kcal.

Pobierz za darmo

34 komentarze:

  1. Takie dania w okresie zimowym,to bardzo lubimy. Smacznie i cieplo :-).

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam, mam dwa pytania. Czy wartość odżywcza podana jest dla jednej porcji? I czy soczewica ma być sucha czy z puszki? Pierwszy raz będę gotować coś z soczewicą i nie chcę zepsuć:) Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze dla jednej porcji :) Soczewica sucha

      Usuń
    2. To bardzo nie dobrze , powinna byc podana wartosc odzywcza w 100g bylo by o wiele prosciej

      Usuń
  3. A można prosić o przepis na jedną porcję z podobnymi wartosciami odzywczymi ;) ?

    OdpowiedzUsuń
  4. Oj przepis cudowny. Bardzo mi smakowało, a na deser zrobiliśmy do tego sok wyciskany ze świeżych owoców. Mój mąż kupił niedawno wyciskarkę wolnoobrotową kalorik w świetnej promocji. Liczę, że podsuniesz jakieś przepisy na niebanalne połączenia ;) Powodzenia w dalszym prowadzeniu bloga, bo jak do tej pory wychodzi Ci to świetnie

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam pytanie, bo jestem trochę przerażona wielkością kaloryczną opisywanych tu specjałów, Kalorie sa podawane na 1 porcję a ile ta porcja wynosi? Czy to jest kaloryczność na całość? pozdrawiam
    Karolina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z przepisu wychodzą 4 porcje (info podane zawsze przy składnikach) tak więc 1 porcja to 1/4 całości. Oczywiście kaloryczność zawsze podaję na porcję.

      Jak na obiad to jest to bardzo mało - spokojnie starczy jeszcze na dodatek ryżu lub kaszy.

      Usuń
  6. Serdecznie dziękuję za szybką odpowiedź. Faktycznie jest dopisane ile porcji to całość. Przepraszam za fatygę w takim razie,
    Właśnie się zabieram za tą potrawę . Dziękuje i pozdrawiam . Karolina

    OdpowiedzUsuń
  7. zrobiłam-pyszne! a moje Anioły(3 i 8 l)powiedziały-bleeeehhhh!
    :(
    można zamrozić?

    OdpowiedzUsuń
  8. A jeśli dodam zieloną soczewicę to o ile wydłużyć czas duszenia? Bulionu tez chyba trzeba więcej... ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba dusić ok. 40 minut ;) Bulion dodajemy na bieżąco w czasie gotowania

      Usuń
  9. Świetny przepis, bardzo smaczny gulasz ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Noooo muszę przyznać, że mnie zaskoczył. Bardzo smaczny 😃

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak zrobić bulion warzywny bądź gdzie go kupić? 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. https://zdrowe-odzywianie-przepisy.blogspot.com/2015/10/niezwykle-aromatyczny-bulion-warzywny-i.html

      :)

      Usuń
  12. Wyszło bardzo pyszne i starczyło dla czterech osób na dwa dni, co było miłym zaskoczeniem. Tyle że zamiast pomidorów w puszce dałam żywe. Trzeba korzystać z sezonu. :)
    Do gulaszu zrobiłam kaszę jęczmienną — pychota! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że smakowało :)

      Dziękuję za komentarz!

      Usuń
  13. Czy to nie za dużo strączków jak na jedno danie?
    Jak to z nimi jest?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie za dużo :) NA porcję wychodzi jedynie pół szklanki soczewicy, która i tak jest najlżej strawnym strączkiem.

      Usuń
  14. Podobno wszystko co w puszce jest niezdrowe a u Pani w przepisach dużo tych " puszek"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na szczęście tylko podobno ;) Badania mówią co innego.

      Usuń
  15. Mam pytanie, czy można zastąpić pomidory z puszki świeżymi? Jak je wtedy przygotować aby danie nie straciło smaku? :) Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, trzeba je wcześniej trochę odparować ;)

      Usuń
  16. A ja mam pytanie do szoczewicy. Musi być wcześniej moczona?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, czerwonej soczewicy nie trzeba moczyć ;)

      Usuń
  17. To mega pyszna potrawa! Uwielbiam 😉💜
    Mam pytanie czego użyłam za dużo ze potrawa wyszła ciut za słodka 🤔

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm, może bulion był gotowany z dużą ilością cebuli? :)

      Usuń
  18. Zrobiłam wczoraj gulasz na obiad i jest świetny. Bardzo łatwy w przygotowaniu i rewelacyjny w smaku. A najlepsze że byłam najedzona do wieczora (po zjedzeniu połowy porcji bez żadnych dodatków). Dla zainteresowanych wartoscią kaloryczną zważyłam porcję gulaszu.nwynika z tego że ma 92 kcal na 100 g.

    OdpowiedzUsuń