Paulina Styś-Nowak dnia 2014/09/05

Buraczane kotleciki, czyli najlepsze wege burgery pod słońcem


Dzisiaj mam dla Was mega pyszną propozycję na wegański obiad. Bardzo pożywne i proste do przygotowania buraczane kotleciki z kaszą jaglaną. Ten cudny przepis znalazłam na blogu Vegelicious skąd dowiadujemy się, że pochodzi z książki Color Me Vegan. Są to jedne z lepszych kotlecików wegańskich jakie miałam okazje zjeść ;)

Kotleciki podałam z "frytkami" z piekarnika, porwanym jarmużem, pomidorkami koktajlowymi i lekkim majonezem. Z powodzeniem można przygotować z nich także domowe burgery - wystarczy zapakować je do ciepłej bułki i dodać sałatę, pomidory oraz inne ulubione warzywa ;)

 

 

Składniki na 4 porcje (8 sporych kotlecików):

  • Burak - średnia sztuka (2 szklanki po starciu)
  • Kasza jaglana (ugotowana) - 1,5 szklanki (ok. 1/3 szklanki suchej)
  • Uprażone ziarna słonecznika - 1/2 szklanki (w oryginalnym przepisie szklanka)
  • Uprażone ziarna sezamu - 1/2 szklanki
  • Cebula - sztuka
  • Bułka tarta (graham) - 1/2 szklanki
  • Olej rzepakowy - 1/4 szklanki
  • Mąka razowa lub graham - 3 łyżki
  • Pęczek natki pietruszki
  • Chilli - 1/4 łyżeczki
  • Sos sojowy - 3 łyżki
  • Czosnek - 4 ząbki
  • Sól

 

  Sposób przygotowania:


  • Cebulę posiekaj w drobną kostkę, buraki zetrzyj na grubych oczkach.
  • Wymieszaj wszystkie składniki i dopraw do smaku odrobiną soli.
  • Z masy formuj kotleciki i smaż z obu stron na patelni posmarowanej odrobiną oleju rzepakowego (wersja szybsza) lub rozłóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia posmarowanym odrobiną oleju rzepakowego i upiecz w piekarniku w temp. 200 stopni C przez 25 minut (wersja dłuższa). W połowie pieczenia kotleciki obróć na drugą stronę.



Wartość odżywcza dwóch sporych kotlecików:

  • Energia: 480 kcal
  • Białko: 13 g
  • Tłuszcz: 33,4 g
  • Węglowodany: 32 g
  • Błonnik pokarmowy: 6 g
  • Cholesterol: 0 mg


Buraczane kotleciki są dobrym źródłem:
  • Składników mineralnych: potasu, magnezu, żelaza, cynku;
  • Witamin: E, kwasu foliowego, B1, B2, B6, PP;

Chcesz zdrowo schudnąć?

Pobierz za darmo mój jadłospis odchudzający 1500kcal.

Pobierz za darmo

59 komentarzy:

  1. Ten burak w przepisie ma być ugotowanych czy surowy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a ja własnie ugotowalam.. hahaha , czy mogłabym dodać gotowany ? czy to coś zmieni ?

      Usuń
    2. O kurcze ;) Nie wiem czy nie wyjdzie zbyt rzadka masa. Proszę spróbować, a w razie co dodać więcej bułki tartej ;)

      Usuń
  2. a co zamiast bułki tartej dać można?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mielone siemie lniane

      Usuń
    2. jest też taka fajna panierka z cieciorki :)

      Usuń
  3. Kupiłaś mnie tymi kotlecikami! :) Z buraka nie robiłam jeszcze, wiedzę, że jest co nadrabiać.

    OdpowiedzUsuń
  4. świetna propozycja :)
    eksperymenty z burakiem jak najbardziej na tak :)

    OdpowiedzUsuń
  5. właśnie przed chwilą jadłam z moim - po prostu super smaczne kotlety :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pyszne :) piekłam w piekarniku. Zrobiłam też takie, tylko z marchewką zamiast buraka i z imbirem z przepisu z jadłonomii i też były przepyszne :) / miniqa

    OdpowiedzUsuń
  7. Gdyby ktoś chciał jeszcze zdrowiej, to polecam zastąpić olej rzepakowy jakimś innym (np. olejem ryżowym). Do krótkiego podsmażania olej rzepakowy nie powinien być zły, ale już przy piekarniku ustawionym na 200 stopni lepiej użyć innego. Dlaczego? http://pl.wikipedia.org/wiki/Punkt_dymienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bravo!! Robiłam z olejem kokosowym- polecam :D

      Usuń
  8. Bardzo dobry przepis. Już wypróbowany! Kotleciki bardzo dobre w smaku, w sam raz dla wegetarian :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Baaaardzo fajny blog :-) Dziękuję za pyszne pomysły. Codziennie tu zaglądam i korzystam :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. A czym mogłabym zastąpić bułkę tartą? Może mąka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamiana bułki na mąkę może wpłynąć na pogorszenie smaku :(

      Usuń
    2. bułkę tartą można zastąpić mielonym siemieniem lnianym - wersja dla bezglutenowców:-)

      Usuń
  11. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  12. A czy można pominąć sos sojowy? Czym go ewentualnie zastąpić. . Nie Znam jego smaku ze względu na uczulenie dlatego zastanawiam się co można by dodać jako zamiennik by nie ucierpiał smak pozdrawiam ps. Przepisy są świetne! !!

    OdpowiedzUsuń
  13. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  14. Kocham buraki, ale nigdy ich nie jadłam w postaci kotletów. Mam jednak pytanie, czy mogłabym bułkę tartą zamienić na zmielone siemię lniane?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można spróbować, choć zapewne wpłynie to na smak kotlecików ;)

      Usuń
    2. Spróbuję bo kotleciki wyglądają super :-) . A mam jeszcze jedno pytanie ile wody potrzeba do ugotowaniu kaszy?

      Usuń
    3. I czy mam siemię lniane zalewać wodą tak jak w robieniu kotletów sojowych?

      Usuń
    4. Stosunek wody do kaszy 3:1 (tak że by całość się wchłonęła). Myślę, że nie (masa może wyjść za rzadka). I nie ma sensu dodawać tak dużo siemienia - daj 3 - 4 łyżki. W razie gdyby był problem ze sklejalnością dosyp odrobinę kaszy manny.

      Usuń
    5. Dziękuję za porady. :-) A czy w razie czego zamiast kaszy manny mogę podarować się skrobią ziemniaczaną? Kaszy manny to ja nie mam. :-\

      Usuń
    6. Możesz spróbować. Ale jak uda Ci się ususzyć i zetrzeć grahamkę to koniecznie przygotuj kotleciki jak w oryginalnym przepisie :)

      Usuń
  15. Postanowiłam zrobić według przepisu i użyłam bułki grahamowej. Kotlety przepyszne są. Napewno jeszcze nie raz u nas za goszczą. Nawet nie sądziłam, że z buraka można takie dobre rzeczy zrobić. :-) :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Myślisz, że zamiast kaszy jaglanej mogę użyć płatków jaglanych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obawiam się, że nie wyjdą z płatkami jaglanymi

      Usuń
  17. Wyśmienite! Spróbowałam z płatkami jaglanymi i tak jak przewidziałaś konsystencja nie przypomina burgerów... Nie mniej, po upieczeniu wyszła wspaniała potrawka z buraka :) Ten przepis wejdzie na stałe do mojej kuchni.

    OdpowiedzUsuń
  18. Wyśmienite! Spróbowałam z płatkami jaglanymi i tak jak przewidziałaś konsystencja nie przypomina burgerów... Nie mniej, po upieczeniu wyszła wspaniała potrawka z buraka :) Ten przepis wejdzie na stałe do mojej kuchni.

    OdpowiedzUsuń
  19. Te burgery wyglądają nieziemsko!! Chciałabym je zrobić w najbliższym czasie, ale nie mam pojęcia gdzie kupić bułkę tartą graham :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie ciężko. Najprościej ususzyć grahamki i zetrzeć ;)

      Usuń
  20. Kotlety sa przepyszne i co ważne dla mnie szybko się je przygotowuje. Nie jadłam lepszych vege burgerów jak dotąd w swoim życiu. Pozwolę sobie prześledzić inne Pani przepisy. :) Magdalena

    OdpowiedzUsuń
  21. Pyszne kotlety. Zamiast bulki tartej i maki dodalam platki owsiane rozdrobnione. Masa wyszla zbyt sucha , wiec dodalam jajko.

    OdpowiedzUsuń
  22. Czy można zastąpić kaszę jajkiem?
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obawiam się, że jajko się nie sprawdzi. Będzie brakowało wypełnienia.

      Usuń
  23. A mozna je mrozic? Bo wyszlo mi ich bardzo duzo...

    OdpowiedzUsuń
  24. Smak doskonały! Zjadłam z surówką z kiszonej kapusty.

    Jedyne małe ale - trochę rozpadają się. Co mogę z tym zrobić?

    OdpowiedzUsuń
  25. Powiem tylko, że te wege burgery są poprostu kapitalne nawet mój teściu mięsożerca jadł i jadł, oczywiście nie będę mówiła, że mój mąż je ubóstwia dziękuje Pani bardzo za takie pyszności :)

    OdpowiedzUsuń
  26. CZY kaszę jaglaną można zastąpić kaszą kuskus?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie, nie sprawdzi się, kotlety będą się rozsypywać

      Usuń
  27. Wspaniały pomysł.
    Burak dla buraków ?
    Zdecydowanie odradzam marchewki!Zamiast buraka jak marchewka to tylko jako surówka-patrz wskaźnik glikemiczny !!!

    OdpowiedzUsuń
  28. Ciekawie wygladaja, nigdy nie robiłam nie wiem czy sezam nie przypali sie skoro jest mało oleju, myśle że na usmażone lepiej posypać...skoro sprawdzony sposób więc spróbuję. Pani Paulino dziekuję za świetne porady, pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  29. Czy olej dodajemy do środka masy? Czy podana w przepisie 1/4 szklanki oleju służy wyłącznie do smażenia/pieczenia?

    OdpowiedzUsuń
  30. Czy na talerzu są frytki, czy tylko coś, co wygląda jak frytki?

    OdpowiedzUsuń
  31. Czy zamiast mąki mogą być otręby?

    OdpowiedzUsuń
  32. Przepyszny burger. Ja do swojej mieszanki nie musiałam dodawać mąki.

    OdpowiedzUsuń