Paulina Styś-Nowak dnia 2013/02/21

Paluchy pełnoziarniste

 

Składniki na 4 sztuki:

  • Mąka pszenna razowa (typ 2000) - 1 i 1/2 szklanki
  • Mąka pszenna jasna (typ 650) - 1 i 1/2 szklanki
  • Przegotowana letnia woda - szklanka
  • Drożdże (świeże) - 20 gram
  • Cukier - łyżeczka
  • Sól - łyżeczka
  • Ulubione ziarna do posypania: słonecznik, dynia, mak, len

Sposób przygotowania:

  • Przygotowujemy zaczyn – do ¼ szklanki letniej wody wsypujemy łyżeczkę cukru, łyżkę mąki i rozkruszamy drożdże – odstawiamy na 8 – 10 minut do wyrośnięcia zaczynu.
  • Do miski wsypujemy mąkę, dodajemy pozostałą część wody, sól oraz drożdże – mieszamy.
  • Wyrzucamy ciasto na stolnicę i zagniatamy przez kilka minut.
  • Wyrobione ciasto wkładamy do miski, przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce co najmniej na godzinę.
  • Gdy ciasto wyrośnie dzielimy ja na 6 części – z każdej formujemy paluchy, które układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia – przykrywamy ściereczką i zostawiamy jeszcze na 30 minut.
  • Po tym czasie bułeczki smarujemy odrobiną mleka i posypujemy ziarnami, które lekko wciskamy w ciasto.
  • Bułeczki pieczemy w temp 190˚C przez ok. 25 minut.

Wartość odżywcza jednego palucha pełnoziarnistego:

  • Energia: 255 kcal
  • Białko: 9,8 g
  • Tłuszcz: 3,3 g
  • Węglowodany: 51,5 g
  • Błonnik pokarmowy: 5,5 g
  • Cholesterol: 0 mg



Paluchy pełnoziarniste są dobrym źródłem:
  • Składników mineralnych: magnezu, żelaza, cynku;
  • Witamin: E, kwasu foliowego, B1, B6, PP;

Chcesz zdrowo schudnąć?

Pobierz za darmo mój jadłospis odchudzający 1500kcal.

Pobierz za darmo

27 komentarzy:

  1. pyszne zdrowe domowe paluchy - mniam !

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejny dzień i znowu je robię. Polecam wszystkim! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy te paluchy to w smaku jak zwykłe bułki czy jak słodkie? Chciałabym je sobie przygotować na następny tydzień jako kanapki do pracy w połączeniu z warzywami i Twoją 100% kurczakową wędliną:)

    OdpowiedzUsuń
  4. typ mąki 1850 może być?

    OdpowiedzUsuń
  5. upiekłam 8 sporych bułek :) użyłam mąki typu 480 i 1850. Podczas wyrabiania ciasta strasznie się ono kleiło więc musiałam dosypać trochę mąki. Piekłam około 30 minut, ładnie wyrosły :) Tylko w ogóle nie mogłam ich odkleić od papieru do pieczenia :/ Oderwałam razem z nim, więc aby zjeść bułkę trzeba odkroić spód ;/ nie wiem co mogło pójść nie tak...? Ale w smaku bardzo dobre, posypałam je słonecznikiem, sezamem i lnem ;) Ogólnie jestem zadowolona, tylko ten papier ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm.. nie mam pojęcia, może kwestia różnicy w mące? A jak sprawdza się ten papier w innych wypiekach? Niektóre papiery są za mało "natłuszczone" przez co przywierają do wypieków.

      Usuń
  6. w sumie raz jak robiłam pizzę też mialam problem z jej odklejeniem, więc to może kwestia tego papieru ;) Co zrobić następnym razem? moze posmarować trochę papier masłem/olejem?
    Aa i jeszcze mam pytanie - ile bułki mogą leżeć w chlebaku? można je zamrozić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej zmienić papier ;) Myślę, że tak jak normalne pieczywo 2 - 3 dni mogą leżeć. Bułeczek nie mroziłam jeszcze ;)

      Usuń
  7. moje już dziś są średnio świerze ;c zamroziłam 4 na próbę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. witam,
    mam pytanie odnośnie ilości bułek 4 czy 6, w nagłówku jest 4 a w treści przepisu 6?
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. racja ;) 4 gdy chcemy zrobić duże paluchy, a 6 gdy mniejsze, albo okrągłe bułeczki

      Usuń
  9. Wyszło super ale to mój debiut w robieniu pieczywa, mam nadzieję że następne będą równie udane. Mam pytanie czy ziarna można dodać również do środka i w którym momencie je dodać? Czy eksperymentowała Pani z zakwasem zamiast drożdży (lub z drożdżami), bo brakuje mi troszkę tego kwaśnego posmaku. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ziarna można dodać też do środka (dodajemy je razem z mąką i pozostałymi składnikami). Niestety z zakwasem jeszcze nie eksperymentowałam (zbieram się i zbieram...) ;)

      Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Czy mąkę pszenną jasną mogę zamienić na mąkę grahamową albo owsianą? I czym mogę zamienić cukier ponieważ staram się go unikać w mojej kuchni.

      Usuń
    3. Raczej nie stosuje się 100% mąki pełnoziarnistej do wypieku bułek (już przy stosunku pół na pół są ciężkie i nie wyrastają zbyt mocno). Cukier stanowi tutaj tylko pożywkę dla drożdży i są to bardzo malutkie ilości :)

      Usuń
    4. Rozumiem...czyli istnieje ryzyko, że bułeczki nie wyjdą jeżeli zamienię na inną mąkę a zamiast cukru dam miód? Chodzi o to, że ją po prostu takich rzeczy nie kupuje bo nie są potrzebne i kupować dla jednej łyżeczki 1,5 szklanki mi się nie opłaca. :-\

      Usuń
    5. Miód zamiast cukru może być. Mąkę pszenną z przepisu zamień na owsianą. Bułeczki powinny wyjść, ale trzeba się nastawić, że będą to mocno sycące, zbite buły :)

      Usuń
  10. Zrobiłam według przepisu - wyszły, smakują- będę od czasu do czasu je robić :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Grażyna 19 października 2016 06:34
    Ja też zrobiłam te bułeczki ale z mąki orkiszowej dodałam pomidory suszone w oleju z ziołami przepyszne

    OdpowiedzUsuń
  12. Czy można użyć drożdży suchych? Jeśli tak to ile g? Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  13. Zrobiłam bułeczki, wyszły przepyszne. Dziękuję za twoje przepisy l, są rewelacyjne

    OdpowiedzUsuń