Owsiane kokosanki! | Zdrowe Przepisy Pauliny Styś

Paulina Styś-Nowak dnia 2015/03/20

Owsiane kokosanki!

Owsiane kokosanki
Kto lubi delikatny kokosowy smak powinien od razu przygotować te ciasteczka z podwójnej ilości składników. Z zewnątrz chrupiące, w środku mięciutkie. Idealne na weekendową słodką przekąskę :)

Inspiracja pochodzi z bloga Feed me better, u mnie z małymi modyfikacjami :)

Składniki na 15 małych ciasteczek:

  • Płatki owsiane - 7 łyżek
  • Wiórki kokosowe - 3 - 4 łyżki
  • Mleko (może być dowolne roślinne lub krowie) - szklanka
  • Woda - 2 łyżki
  • Ksylitol (cukier brzozowy) - 2 - 3 łyżki
  • Ziarna z jednej laski wanilii (może być też ekstrakt waniliowy)
  • Proszek do pieczenia - łyżeczka


Sposób przygotowania:

  • Połącz mleko z wodą i zagotuj. Do gotującego się płynu wrzuć ziarna z laski wanilii (oraz rozpołowioną laskę, która została po wydłubaniu ziarenek), płatki owsiane, wiórki i ksylitol.
  • Całość gotuj aż masa mocno zgęstnieje. Od czasu do czasu mieszaj żeby się nie przypaliło.
  • Ugotowane składniki odstaw pod przykryciem do ostygnięcia (składniki powinny wchłonąć płyn na tyle, aby dało się formować ciasteczka rękoma).
  • Po tym czasie dodaj proszek do pieczenia i wymieszaj.
  • Masę nabieraj łyżką lub formuj w placach tworząc małe ciasteczka.
  • Rozłóż je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i piecz w temp. 160 stopni C przez ok. 20 minut (powinny się mocno zrumienić). 

Dietetyczne ciasteczka

Wartość odżywcza jednego ciasteczka:

  • Energia: 42 kcal
  • Białko: 1,15 g
  • Tłuszcz: 1,64 g
  • Węglowodany: 5,7 g
  • Błonnik pokarmowy: 0,65 g


Owsiane kokosanki są dobrym źródłem:
  • Składników mineralnych: wapnia, magnezu, cynku;
  • Witamin:E, kwasu foliowego, B1, B2, B12;
Koksanki dietetyczne

P.S. Chcesz jeść zdrowo jednak nie wiesz od czego rozpocząć? Pobierz teraz moją listę 55 zdrowych produktów i weź ją na kolejne zakupy! To będzie Twój pierwszy krok w stronę zdrowego odżywiania i lepszego życia (zdrowie, więcej energii, szczupła sylwetka, mocne włosy i paznokcie). Do dzieła!

38 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy pomysł na zdrowsze kokosanki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. genialny pomysł! jest w nich to co kocham - owies i kokos, po prostu nic dodać, nic ująć! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie planuję zrobić koksanki i podzielić się przepisem, ale zupełnie innym!
    W wersji z płatkami owsianymi też będę musiaĺa spróbować, wyglądają pysznie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Gdyby nie moja okropna tendencja do zjadania wszystkiego, co pyszne od razu, to pewnie bym zrobiła :-) Chyba, że zmniejszę proporcje i zrobię 4-5, tyle można zjeść :P

    OdpowiedzUsuń
  5. Czym można zastąpić ksylitol?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można użyć miodu (ale to już po ostudzeniu razem z proszkiem do pieczenia).

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam :)

      Usuń
    3. a ile tego miodu dodać?

      Usuń
    4. 2 łyżki, a przed formowaniem ciasteczek próbujemy masę i w razie co jeszcze delikatnie dosładzamy.

      Usuń
  6. Świetne te ciasteczka, są proste i właśnie czasem w takiej prostocie tkwi prawdziwy smak i radość z gotowania :) tylko zastanawiam się w zasadzie po co w tych ciasteczkach użyłaś proszku do pieczenia? Wydaje mi się, że bez proszku wyszłyby takie same?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc użyłam bo był w przepisie, do którego podałam link. Nie próbowałam robić bez - następnym razem na pewno spróbuję :)

      Usuń
  7. Trafiłam dzisiaj na Twojego bloga przez przypadek i już go uwielbiam :) swietne przepisy. Zabieram sie do pieczenia ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja też przed chwilą tu trafiłam. Podoba mi się. Od dwu tygodni oczyszczam organizm postem daniela a po świętach zamierzam przejść na zdrowe żywienie. Będę korzystać z Twoich mądrości i doświadczenia. Mam jednak problem ze świętami, bo przyjadą dzieci i wnuki. Dla nich tradycyjnie ale co ja mam sobie przygotować, może coś mi zaproponujesz, A co ty szykujesz na święta? Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na święta będę u rodziców, dziadków i cioć więc muszę zdać się na ich kuchnie :)

      Uważam, że nawet na diecie odchudzającej nie należy sobie wszystkiego odmawiać bo to nie o to chodzi. Święta to czas gdzie można pozwolić sobie na coś mniej dietetycznego czy niezdrowego, ale z umiarem. Jeśli zachowamy umiar (małe porcji, wybory nakierowane na lżejszą żywność, np. sałatki zamiast ciasta) i nie będziemy się objadać do upadłego to na pewno nie przeszkodzi to z zdrowym odżywianiu na co dzień :) Poza tym niektóre przepisy można odchudzić dla wszystkich :)

      Usuń
  9. One muszą być pyszne! Zrobię na weekend:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam pytanie odnośnie ksylitolu. Czy Pani jako dietetyk może mi napisać, czy używanie tego zamiennika cukru jest całkowicie bezpieczne i polecane dla osób, które całkowicie qyklyczyly ze swojej diety cukier? Chciałabym od czasu do czasu aby moje dietetyczne desery, czy wypieki były słodkie, jednak nie chciałabym korzystać z białego cukru. Znalazłam jednak opinię, ze osoby które nie miały wcześniej styczności z ksylitolem, powinny używać go początkowo niezwykle ostrożnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ksylitol jest bezpieczny, aczkolwiek w większych ilościach może powodować wzdęcia i biegunki. Z tego też powodu powinien być wprowadzany ostrożnie przez osoby, które wcześniej go nie jadły. W przeciwnym razie może się to skończyć problemami jelitowymi.

      Pozdrawiam!

      Usuń
  11. Czy można zastąpić ksylitol stawią, bo akurat tę mam w domu? Jeżeli tak to w jakich proporcjach i czy zmieni się kaloryczność (po usunięciu proszku do pieczenia). Super blog 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, ale trudno mi powiedzieć w jakiej ilości. Trzeba próbować ;) Jeśli użyjesz stewii kaloryczność się nieco zmniejszy ;)

      Usuń
  12. Pyszne sa. Dzięki za przepis:)
    Ja zrobilam z płatków orkiszowych i dodalam ziaren siemia lnianego bo przyspiesza trawienie.
    Pyszne

    OdpowiedzUsuń
  13. Super blog, idealny dla mnie, napewno bede tu czesto wagladac a kokosanki dzis beda na deser:-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jeżeli nie ma się ziaren z laski wanilii, to ile dodać aromatu waniliowego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aromatu raczej bym nie dodawała, lepszy będzie ekstrakt w ilości 0,5 - 1 łyżeczki ;)

      Usuń
  15. Właśnie wyciągnęłam swoje z piekarnika i są bardzo miękkie. Czy tak ma być? muszą wystygnac i wtedy będą twardsze?

    OdpowiedzUsuń
  16. A może za krótko je gotowałam ? Zrobiłam mniej ale większe i wsumie tez mi nie urosły . Sa wogole do zjedzenia? Opiekly się zewnątrz a w środku mokre.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Miękkość" ciasteczek zależy od tego na ile gęsta była masa po ugotowaniu i ostudzeniu pod przykryciem. Masa powinna być naprawdę gęsta, tak żeby dało się formować ciasteczka rękoma.

      Ogólnie ciasteczka z wierzchu są twardsze, a w środku miękkie.

      Usuń
  17. Witam,
    mam pytanie, czy zamiast ksylitolu mogę użyć syrop klonowy?

    Pozdrawiam
    Wanda z Down Under

    OdpowiedzUsuń
  18. Ile dodać miodu zamiast tego cukru?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 2 łyżki, a przed formowaniem ciasteczek próbujemy masę i w razie co jeszcze delikatnie dosładzamy.

      Usuń
  19. A czy zamiast płatków owsianych można dać jaglane lub gryczane?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, przy czym na pewno zmieni się nieco smak i proporcje składników - trzeba by kombinować z ilością ;)

      Usuń
  20. Witam!
    Dzisiaj podjęłam się przetestowania Pani przepisu. Niestety ciastka nie wyszły. Dodam, że robiłam wszystko zgodnie z zaleceniami. Dałam miód (po przestudzeniu masy)zamiast ksylitolu. Ale nie poddałam się! Zrobiłam je drugi raz (także dziś). Pisała Pani, że ważna jest konsystencja stygnącej masy. U mnie wyszła bardzo gęsta. Myślę, że problem stanowi miód, bowiem rozrzedza. Tak było u mnie. Postanowiłam ratować sytuację i dodałam jaszcze ok. 6 łyżek płatków owsianych. Liczyłam, że pochłoną one nadmiar masy. Niestety tak się nie stało. Ciastka wyszły tak jak poprzednio. Proszę o przetestowanie przepisu z użyciem miodu i ewentualne modyfikacje. Mam taką straszna ochotę na te kokosanki;)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,

      Miód z mlekiem chyba się nie lubią (tak samo nie wychodzi budyń z dodatkiem miodu) :)

      Myślę, że jednak trzeba dodać stały zamiennik cukru, np. ksylitol.

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź. Następnym razem spróbuję z cukrem trzcinowym, bo ksylitolu nie posiadam. A może mus z nawodnionych (lub nie) daktyli?

      Usuń
    3. Zmiksowane daktyle mogą się tutaj sprawdzić ;)

      Usuń