Dyniowe kopytka z sosem z pieczonej papryki, dyni i sezamu (bezglutenowe, wegańskie) | Zdrowe Przepisy Pauliny Styś

Paulina Styś-Nowak dnia 2014/10/01

Dyniowe kopytka z sosem z pieczonej papryki, dyni i sezamu (bezglutenowe, wegańskie)


Kopytka w pięknym, żółtym kolorze z dodatkiem aromatycznego sosu z pieczonej papryki to świetny sposób na jesienny obiad :) Podbijamy wartości odżywcze tradycyjnych kopytek poprzez dodatek dyni.Zamiast tłustych sosów czy tłuszczu warto przygotować sos paprykowy, który świetnie pasuje do innych potraw, np. kasz, ryżu czy po prostu na kanapkę.

Składniki na 4 porcje:


Kopytka dyniowe:
  • Ziemniaki - ok. 950g (waga po obraniu i ugotowaniu)
  • Puree z pieczonej dyni* - szklanka
  • Skrobia ziemniaczana - szklanka (180g)
  • Kurkuma - płaska łyżeczka
 
*Wydrążoną dynię przekrój na pół, a następnie na plastry o szerokości 2 - 3 cm. Plastry obierz ze skóry i ułóż na papierze do pieczenia. Piecz w temp. 180 stopni C przez ok. 30 minut. Upieczoną dynię zmiksuj blenderem na gładkie puree i przełóż do słoika. Przechowuj w lodówce do tygodnia. Pasteryzuj jeśli chcesz przechowywać dłużej.


Sos z pieczonej papryki (z przepisu wychodzi 6 porcji sosu):
  • Czerwona papryka - sztuka
  • Puree z pieczonej  dyni - 4 łyżki
  • Cebula - sztuka
  • Czosnek - 2 ząbki
  • Czarny sezam - 3 łyżki
  • Sok z połowy cytryny
  • Olej rzepakowy - łyżka
  • Natka pietruszki
  • Sól, pieprz, ostra papryka

 

Sposób przygotowania:


Kopytka:
  • Ugotowane ziemniaki przeciśnij przez praskę (ja się praski jeszcze nie dorobiłam więc po prostu je rozgniotłam tłuczkiem do ziemniaków), dodaj pozostałe składniki i zagnieć ciasto na kopytka. Podziel je na 4 części i uformuj wałeczki (ciasto jest nieco klejące, ale nie ma problemu w przygotowaniu wałeczków; nie dosypuj więcej skrobi ani mąki). Wałeczki pokrój na 1 cm kawałki.
  • Kopytka wrzucaj do gorącej, osolonej wody i gotuj przez ok. 2 - 3 minut (aż wypłyną na powierzchnię).

Sos z pieczonej papryki:
  • Paprykę upiecz w piekarniku (w całości, na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia) w temp. 200 stopni C przez ok. 30 minut (paprykę warto obracać co jakiś czas aby skórka pociemniała z każdej strony).
  • Upieczoną paprykę wstaw do garnka i przykryj go pokrywką lub włóż do woreczka foliowego i szczelnie zamknij. Odstaw na 10 minut - po tym czasie zdejmij skórkę i usuń gniazdo nasienne.
  • Nasiona czarnego sezamu podpraż na suchej patelni. 
  • Cebulę i czosnek posiekaj w kostkę i posmaż na łyżce oleju rzepakowego (w razie potrzeby dolej nieco wody).
  • Ostudzony sezam zmiksuj blenderem na proszek, następnie dodaj obraną ze skórki paprykę, puree z dyni i podsmażoną cebulę - zmiksuj na gładki, gęsty sos.
  • Sos dopraw do smaku sokiem z cytryny, natką pietruszki, solą, pieprzem i ostrą papryką.

Kopytka podaj oprószone czarnym sezamem oraz startym parmezanem (łyżeczką; w wersji wegańskiej pomijamy) z dodatkiem sosu z pieczonej papryki.

 

Wartość odżywcza porcji kopytek z 2 łyżkami sosu z papryki, sezamem i parmezanem:

  • Energia: 445 kcal
  • Białko: 9,7 g
  • Tłuszcz: 7,7 g
  • Węglowodany: 83 g
  • Błonnik pokarmowy: 7 g
  • Cholesterol: 3,16 mg


Dyniowe kopytka z sosem z pieczonej papryki są dobrym źródłem:
  • Składników mineralnych: potasu, wapnia, magnezu, żelaza, cynku;
  • Witamin: A, E, C, kwasu foliowego, B1, B2, B6, PP;

P.S. Chcesz jeść zdrowo jednak nie wiesz od czego rozpocząć? Pobierz teraz moją listę 55 zdrowych produktów i weź ją na kolejne zakupy! To będzie Twój pierwszy krok w stronę zdrowego odżywiania i lepszego życia (zdrowie, więcej energii, szczupła sylwetka, mocne włosy i paznokcie). Do dzieła!

8 komentarzy:

  1. Genialne!! Muszę wypróbować jak tylko dopadnę jakąś dynię :) i fajny patent z tłuczkiem, wykorzystam, bo też się jeszcze praski nie dorobiłam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiadomo, że widać wtedy w kopytkach kawałeczki ziemniaków, ale jak nie ma innego wyjścia ;)

      Usuń
  2. Wypróbuję, ale nie jutro bo paprykę zjadłam surową hihi ;) przed chwilą ;)
    Ps. Czarny sezam mogę zastąpić niełuskanym?? No i nie mam skrobi ziemniaczanej ale mam kukurydzianą- da radę?? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sezam może być niełuskany. Nigdy nie robiłam kopytek ze skrobią kukurydzianą więc nie będę doradzać :)

      Usuń
    2. dzięki. kusi mnie twój przepis, bosko wygląda ale mi się nie chce...;) dam znać jak smakuje jak się zbiorę może w przyszłym tygodniu ^^

      Usuń
  3. Świetny pomysł na "inne" kopytka z moją ukochaną dynią :)

    OdpowiedzUsuń
  4. dzisiaj zrobiłam i są przepyszne :) będę je gotować częściej :)

    OdpowiedzUsuń