Paulina Styś-Nowak dnia 2014/02/12

Odmień swoje kanapki - zrób pastę!


Ostatnio bardzo często przygotowuję rozmaite pasty kanapkowe, w sumie nawet nie pamiętam kiedy ostatnio jadłam kupną wędlinę. Opcji na zdrowe smarowidła kanapkowe jest wiele i naprawdę nie wymaga to nie wiadomo ile czasu czy umiejętności kulinarnych. Ostatnio królowały w moje kuchni pasty z cieciorki (hummus) i czerwonej fasoli, a dziś z awokado i jaj :)

Składniki:

  • Dojrzałe awokado - sztuka
  • Jaja ugotowane na twardo - 3 sztuki
  • Mała cebula - 1/2 sztuki
  • Serek wiejski - 2 łyżki
  • Sok z połowy cytryny
  • Sól, pieprz

Sposób przygotowania:

  • Awokado obierz ze skórki, usuń pestkę. Miąższ posiekaj w drobną kostkę i od razu skrop sokiem z cytryny (żeby nie ściemniało).
  • Wszystkie składniki zmiksuj an gładką pastę blenderem.
  • Dopraw do smaku solą i pieprzem.

Pastę przechowujemy w lodówce do 4 dni ;)

Wartość odżywcza porcji (1/8 całości*) pasty z awokado i jaj:

  • Energia: 59 kcal
  • Białko: 3,2 g
  • Tłuszcz: 4,62 g
  • Węglowodany: 1,3 g
  • Błonnik pokarmowy: 0,6 g
  • Cholesterol: 64,2 mg

*To duże porcje - ja smaruję zdecydowanie cieniej.


Pasta z awokado i jaj jest dobrym źródłem:
  • Składników mineralnych: magnezu, potasu, żelaza, cynku;
  • Witamin: A, D, E, C, kwasu foliowego, B2, B6, B12;

Chcesz zdrowo schudnąć?

Pobierz za darmo mój jadłospis odchudzający 1500kcal.

Pobierz za darmo

9 komentarzy:

  1. Jak długo można ją trzymać w lodówce?

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam !
    pierwszy raz w życiu kupiłam awokado hi hi i zrobiłam pastę! wspaniała♥♥♥! (z modyfikacją: zamiast cebuli bo nie miałam dałam 2 ząbki czosnku).
    Polecam serdecznie i bardzo dziękuję!☺

    OdpowiedzUsuń
  3. Cześć Paulina, bardzo podobają mi się Twoje przepisy. Chcę poprawić swój sposób odżywania i znajduje na twoim blogu wiele inspiracji.... ale niestety wiekszość przepisów tutaj zawiera bardzo mało tłuszczów zwierzęcych, a ja niestety od jakiegoś czasu mam za niski poziom cholesterolu (co tez jest szkodliwe dla organizmu). Mogłabyś poradzić w jaki sposób zachowac równowage w odzywianiu w takim przypadku? Czy w moim przypadku ograniczenie spożywania mięsa jest dobrym pomysłem? Pozdrawiam, Mateusz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj,

      Ile wynosi poziom cholesterolu? I jak wyglądają wyniki poszczególnych frakcji (HDL, LDL)?

      Usuń
    2. Cześć, ostatnie wyniki były następujące:
      Cholesterol całkowity 92,8 mg/dl
      Cholesterol HDL 43,4 mg/dl
      Cholesterol LDL 37,2 mg/dl
      Trójglicerydy 60,8 mg/dl

      Usuń
    3. Faktycznie wyniki są niskie. Byłeś z tym u lekarza?

      Generalnie przy prawidłowo funkcjonującym organizmie taka sytuacja występuję bardzo rzadko dlatego konieczne są dalsze badania, które pomogą znaleźć przyczynę (może to być m.in. nadczynność tarczycy, stany zapalne, choroby wątroby). Koniecznie trzeba to sprawdzić.

      Hipolipidemia może być też uwarunkowana genetycznie, jednak jeśli problem pojawił się teraz to koniecznie udaj się do lekarza.

      Usuń
    4. Przedostatnie badania krwi (jakiś rok przed ostatnimi), tez wykazały niski poziom, ale wyższy od wyżej wyminionych wyników. (Ch. całkowity 130 mg/dl).
      Nie byłem dokładnie w tej sprawie, ale te wyniki wyszły podczas innych badan. Lekarz (gastrolog) zasugerował, aby skontrolować za jakiś czas czy wyniki sie utrzymują i wtedy ewentualnie zadziałać. Tarczycę mam zdrową bo już kiedyś badałem. Do jakiego lekarza powinien się udać? Czy w takim przypadku moge uzupelnic niedobory cholesterolu odpowiednią dietą?

      Usuń
    5. W przypadku takich uwarunkowań genetycznych nie wpływa się na podniesienie poziomu cholesterolu ani dietą, ani farmakoterapią (aczkolwiek skonsultuj się z lekarzem).

      Jeśli natomiast przyczyną jest inny stan chorobowy to należy skupić się na jego leczeniu.

      Najlepiej udać się do lekarza rodzinnego, który zleci badanania i ewentualnie skieruje do specjalisty.

      Usuń