Dietetyczny mazurek czekoladowy (bezglutenowy) | Zdrowe Przepisy Pauliny Styś

Paulina Styś-Nowak dnia 2015/03/30

Dietetyczny mazurek czekoladowy (bezglutenowy)

W tym roku postanowiłam przygotować dietetyczny odpowiednik mazurka. Wierzcie lub nie, ale u mnie w domu nigdy nie było tradycji przygotowywania mazurków, więc ciężko mi powiedzieć na ile moja wersja spełni Wasze oczekiwania ;)

Moim zdaniem ciacho jest bardzo smaczne i śmiało może zastępować tradycyjne wypieki do kawy, nie tylko w Wielkanoc. Od razu przygotowałam wersję bezglutenową - osoby, które nie muszą wykluczać glutenu mogą użyć pełnoziarnistej mąki pszennej.


Składniki na spód (mała blaszka do ciast o dł. 25cm i szer. 21 cm):

  • Mąka jaglana* - 100g
  • Zmielone migdały na mąkę - 100g
  • Banan - mała sztuka (ok. 100g)
  • Masło - 50g

*U mnie podprażona i zmielona w młynku do kawy zwykła kasza jaglana. Myślę, że śmiało można użyć także mąkę pszenną graham lub pełnoziarnistą.

 

Składniki na krem:

  • Ugotowana kasza jaglana - 2 łyżki
  • Awokado (dojrzałe) - sztuka
  • Suszone daktyle namoczone w gorącej wodzie - 100g
  • Wiórki kokosowe - 2 łyżki
  • Powidła śliwkowe - 3 - 4 łyżki
  • Gorzkie kakao - 1,5 łyżki


Sposób przygotowania:

  • Masło drobno posiekaj i rozgnieć palcami z wymieszanymi mąkami. Dodaj zmiksowanego banana i zagnieć miękkie ciasto. Owiń w folię aluminiową i schowaj do lodówki na 40 minut.
  • W tym czasie przygotuj krem. Z daktyli odlej wodę, zmiksuj wszystkie składniki na gładki krem.
  • Ciastem wyłóż małą foremkę (mi zajęła połowę standardowej blaszki do ciast) zostawiając wyższe brzegi. Wstaw do piekarnika nagrzanego do 180 stopni C i piecz przez ok. 25 minut.
  • Gdy ostygnie wyłóż krem i udekoruj wedle uznania.


Wartość odżywcza porcji mazurka (1/12 ciasta):

  • Energia: 190 kcal
  • Białko: 3,8 g
  • Tłuszcz: 10,3 g
  • Węglowodany: 20,6 g
  • Błonnik pokarmowy: 3 g


Mazurek z musem czekoladowym jest dobrym źródłem:
  • Składników mineralnych: magnezu, żelaza, cynku;
  • Witamin: E, B1, B2, B6, PP; 

P.S. Chcesz jeść zdrowo jednak nie wiesz od czego rozpocząć? Pobierz teraz moją listę 55 zdrowych produktów i weź ją na kolejne zakupy! To będzie Twój pierwszy krok w stronę zdrowego odżywiania i lepszego życia (zdrowie, więcej energii, szczupła sylwetka, mocne włosy i paznokcie). Do dzieła!

33 komentarze:

  1. coś pysznego, robię bardzo podobne tylko zamiast zwykłego masła daję orzechowe :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Musi być pycha, kocham krem czekoladowy z awokado, więc nadzienie jak najbardziej na plus :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Genialny przepis, właśnie czegoś takiego było mi trzeba! :) Na pewno zagości na naszym Świątecznym stole! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajny pomysł na zdrowszą wersję tego wypieku. Chociaż w sumie są święta, to można sobie pozwolić na odrobinę więcej szaleństwa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że tak, również jestem takiego zdania. Święta są raz w roku i można sobie na niektóre rzeczy pozwolić bez wyrzutów sumienia (byle z umiarem). Ale z drugiej strony czemu by nie przygotować choćby jednej zdrowszej wersji ciasta jak jest taka możliwość ;)

      Usuń
    2. W takim wypadku zrobię z 100g maki jaglanej, 100g pszennej pełnoziarnistej, banana i 50g oleju kokosowego i myślę że wyjdzie super :) a banan jest tu użyty w celu dodania ciekawego smaku czy bardziej do uzyskania dobrej konsystencji?

      Usuń
    3. Dla dodania słodyczy, ale też konsystencji (zamiennik jajka) ;)

      Usuń
    4. Oj pomyłka, mój powyższy komentarz miał być odpowiedzią do poniższego :(

      Usuń
  5. Kochana, a czy planujesz wrzucić jakiś przepis albo posiadasz taki na zdrowy mazurek bardziej zblizony do tradycyjnego, czyli na spodzie z mąki, masła (czy oleju kokosowego), żółtek, cukru trzcinowego (czy tez ksylitolu) ? Szukam takiego wlasnie tradycyjnego ale zastępując zdrowymi zamiennikami, lecz nie umiem się doszukać ciekawego i nie wiem jakie propocje żeby byl kruchy :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A gdybyś spróbowała wykorzystać ten przepis tylko zamiast mąki jaglanej i migdałowej dać mąkę pszenną? Myślę, że wyszłoby w porządku (najlepiej spróbować wcześniej na mniejszej ilości składników) ;)

      Usuń
    2. W takim wypadku zrobię z 100g maki jaglanej, 100g pszennej pełnoziarnistej, banana i 50g oleju kokosowego i myślę że wyjdzie super :) a banan jest tu użyty w celu dodania ciekawego smaku czy bardziej do uzyskania dobrej konsystencji?

      Usuń
    3. Dla dodania słodyczy, ale też konsystencji (zamiennik jajka) ;)

      Usuń
    4. A czy myślałaś kiedyś jak zrobić i czy jest to możliwe aby uzyskać "zdrowy/dietetyczny" kajmak? chętnie bym taki zrobiła do zdrowego kruchego spodu, ale nie wiem jak się za to zabrać:) mleko + ksylitol to jedyne co mi przychodzi do głowy, lecz nie wiem co uzyskam w ten sposób hihi :)

      Usuń
    5. Szczerze mówiąc nie myślałam ;) Ja bym dała suszone daktyle i masło migdałowe, ale to chyba wyszło by coś zupełnie innego ;)

      Usuń
  6. A czym można zastąpić masło?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można użyć oleju kokosowego ;)

      Usuń
    2. W jakiej ilości radzisz? Również 50?

      Usuń
  7. A czym mozna zastapic make migdalowa (migdaly zmielone na make)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ja zmieliłam migdały na mąkę.

      Usuń
  8. 190 kcal taki malusieńki kawałek,a jak na jednym poprzestać?haha.To wcale nie wyjdzie dietetycznie ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na całe szczęście są to bardzo zdrowe kalorie :)

      Usuń
  9. smakowity przepis no i grunt, że bezglutenowy ;) ostatnio opracowuje całe menu - pomaga mi w tym bardzo firma develey z sosami i produktami do dań wytrawnych, ale gdy najdzie mnie ochota na słodkie na pewno też wypróbuję Twój przepis ;) gratki!

    OdpowiedzUsuń
  10. Czy można zamienić na coś zmielone migdały?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogą być inne orzechy (np. włoskie, nerkowce, laskowe).

      Usuń
  11. Ile czasu maja sie moczyc daktyle ?

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam, czy trzeba nacinać widelcem spód przed włożeniem do piekarnika, jak tartę? Ja zamieniłam zmielone migdały na mąkę kokosową :)

    OdpowiedzUsuń
  13. czym mozna zastapic awokado ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie ma dobrego zamiennika - awokado stanowi tutaj podstawę czekoladowego kremu.

      Usuń