Paulina Styś-Nowak dnia 2014/08/23

Orzeźwiające dietetyczne ciasto z malinami (bez cukru i tłuszczu)


Każdy chyba przyzna, że maliny i czekolada to połączenie doskonałe! Ale gdy spotykają się w lekkim cieście bez dodatku cukru i tłuszczu to są wręcz bezkonkurencyjne :)

Zresztą sprawdźcie sami!


Składniki na keksówkę:

  • Mąka pszenna graham (typ 1850) - 2 szklanki
  • Proszek do pieczenia - 2 łyżeczki
  • Gorzkie kakao - 4 płaskie łyżki
  • Dojrzały banan - sztuka
  • Jabłko - sztuka (ok. 200g)
  • Suszone daktyle - 150g
  • Mleko 2% - 1/2 szklanki
  • Jaja - 2 sztuki
  • Kubeczek malin

 

  Sposób przygotowania:


  • Daktyle posiekaj i namocz przez 30 minut w mleku - dodaj banana i jabłko. Zmiksuj wszystko na gładki mus. Następnie dodaj jaja i dokładnie wymieszaj.
  • Wymieszaj składniki suche (mąkę, proszek do pieczenia oraz kakao).
  • Połącz dokładnie składniki suche z mokrymi - ciasto powinno być gęste.
  • W keksówce wyłożonej papierem do pieczenia rozprowadź połowę ciasta - oprósz malinami. Wyłóż pozostałą część ciasta i powgniataj na wierzchu maliny.
  • Ciasto piecz w temp. 180 stopni C przez 55 minut.



Wartość odżywcza porcji czekoladowego ciasta z malinami (1/10 keksówki)::

  • Energia: 199 kcal
  • Białko: 6 g
  • Tłuszcz: 2,8 g
  • Węglowodany: 37 g
  • Błonnik pokarmowy: 3 g
  • Cholesterol: 43,8 mg


Czekoladowe ciasto z malinami jest dobrym źródłem:
  • Składników mineralnych: potasu, magnezu, żelaza, cynku;
  • Witamin: C, kwasu foliowego, B1, B2, B6, B12, PP;

Chcesz zdrowo schudnąć?

Pobierz za darmo mój jadłospis odchudzający 1500kcal.

Pobierz za darmo

119 komentarzy:

  1. Hej :) W przepisach często głównym składnikiem jest mąka pszenna graham. Mogłabym prosić o dokładną markę tej mąki? :)
    A tak poza tym ciasto - FANTASTYCZNE! Wygląda cudnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja akurat używam mąki graham firmy symbio (kupuję w carrefour). Ale ostatnio pojawiła się również mąka Basia z pełnego przemiału i to również jest typ 1850, czyli graham ;)

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź :) Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Hej! Ja też mam pytanie odnośnie do mąki.. Ostatnio wiele się mówi o szkodliwych właściwościach pszenicy, z uwagi na jej modyfikacje genetyczne. Dotyczy to także mąk pełnoziarnistych. Mogłabyś się do tego odnieść? Dzięki za opinię ;) Aleksandra

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgodnie z tym co mówią największe organizacje zajmujące się żywieniem człowieka nie ma powodów żeby wszyscy musieli wykluczyć pszenicę. Konieczność taka występuje u osób chorujących na celiakię, nieceliakalną nadwrażliwością na gluten oraz alergię na gluten.

      Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. A czytałaś książkę ŻYCIE BEZ PSZENICY? Ja odstawiłam pszenicę i nie wiem , czy to efekt placebo, ale faktycznie czuję się lepiej. Zastąpiłam ją żytem i orkiszem :-) Pozdrawiam Cię serdecznie i gratuluję świetnego bloga! Monika

      Usuń
    3. Nie czytałam samej książki (chyba chodzi o tytuł "Dieta bez pszenicy"?). Jedynie recenzje, często krytyczne. Do publikacji tego typu należy podchodzić z dużą ostrożnością :)

      Jeśli odstawienie pszenicy sprawiło, że lepiej się czujesz to jak najbardziej jestem za. Oczywiście jest to kwestia indywidualna. Przy czym może być to efekt odstawienia zwykle niezdrowych produktów (np. jasnego pieczywa, ciastek), w których obecność pszenicy jest oczywista. Pytanie czy zrezygnowałaś również z innych jej źródeł - tych mniej oczywistych - jak np. ketchup, wędliny, sosy i wiele innych.

      Ja nie mogę zalecać wszystkim rezygnacji z pszenicy, gdyż nie ma na to dowodów naukowych, na które mogłabym się powołać :)

      Usuń
    4. Mąka pszenna pelnoziarnistą z Lidla jest właśnie typu graham

      Usuń
    5. Orkisz to gatunek pszenicy, dokładna nazwa botaniczna Triticum spelta - pszenica orkisz. Pozdrawiam :P

      Usuń
  3. bardzo doskonałe i bardzo pyszne w tym cieście!! :D

    OdpowiedzUsuń
  4. a obejdzie się bez tych jajek ?> Ciekawy przepis. Uwielbiam maliny <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaja można zastąpić 2 łyżkami zmielonego siemienia lnianego z 6 łyżkami gorącej wody ;)

      Usuń
  5. Idealna propozycja na weekendowe letnie ciasto. Wygląda naprawdę "klimatycznie", na pewno przygotuję. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. apetycznie wygląda, a maliny dodają wyrazistego koloru :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Pięknie wygląda. Maliny w połączeniu z kakao to świetna propozycja na ciasto;)Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Staram się unikać bananów (mam kłopoty z zaparciami), czy można go czymś zastąpić?

    OdpowiedzUsuń
  9. wow, no wygląda naprawdę znakomicie!
    aż nie do wiary ,że nie jest z białej mąki, margaryny i cukru :)
    no po prostu rewelacja!

    OdpowiedzUsuń
  10. Wyglada super ! Spróbuje w wersji z jezynami bo niestety maliny sie skończyły :(

    OdpowiedzUsuń
  11. Mniam ciasto wygląda baaardzo smakowicie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. O tak, maliny+czekolada to niebo!:D Rewelacyjny przepis:) Mam pytanie, w wielu przepisach na desery używasz suszonych daktyli, można wiedzieć czemu?:)

    OdpowiedzUsuń
  13. wyszło przepyszne, niesłodkie a jednak czekoladowe. najlepsze! pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Od jakiegoś czasu chodziła mi po głowie tarta czekoladowa z malinami, którą zaserwowała mi kiedyś moja przyjaciółka, zatęskniłam za nią, za malinami, za czekoaldą ... gdybym się na nią skusiła to musiałabym głodować przez następne kilka dni, bo zużyłabym cały przydział kalorii na cały tydzień ... i nagle pojawiasz się z tym przepisem ! D Z I E K U J E !!! Jo Asia K

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogę pomóc i nie będziesz musiała głodować ;)

      Usuń
    2. Wyszło super, moje banany były na pół zielone i jabłka kwaśne, więc ciasto nie jest wcale słodkie, ale następnym razem wykorzystam słodkie jabłka i banany, będzie z pewnością jeszcze lepsze. Sam pomysł papki z namoczonych daktyli i bananów jest genialną bazą pod inne modyfikacje :) Super! :)

      Usuń
  15. Pięknie wygląda to ciasto, ale czemu nie ma takich które mają tylko 50 kcal; -) jak widzę ile kalorii mają nawet te dietetyczne słodkości, to wolę w ogóle ich nie brać do ust, żeby sobie apetytu nie robić:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W porównaniu do tradycyjnych słodkości, które mają 400 - 500 kcal w porcji to i tak jest malutko :) Na takie 200 kcal na podwieczorek do kawy można sobie ze spokojem pozwolić :)

      Usuń
  16. Widzę super przepis podajesz na ciasto z malinami. Jutro piekę.........dzięki za przepis no i za to, że jesteś, paaaaaaa

    OdpowiedzUsuń
  17. A czy mogę użyć zamiast mąki graham mąki pszennej pełnoziarnistej lubelli?

    OdpowiedzUsuń
  18. Robi sie, sie piecze :))))

    OdpowiedzUsuń
  19. Zrobiłam wszystko jak w podanym wyżej przepisie, nawet potrzymałam trochę dłużej w piekarniku, ale ciasto wyszło jak nie dopieczone. Nie wiem czy tak powinno być, czy to wina tego że miałam wcześniej rozmrożone maliny które były wilgotne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie am pojęcia :( Być może faktycznie maliny były zbyt mokre i dlatego ciasto się nie dopiekło.

      Usuń
    2. Mi także tak wyszło...taki zakalec :( a miałam taką chetke na nie. Tylko dałam wiśnie i jagody w zamian malin bo nie posiadałam...może dlatego? No szkoda bardzo :(

      Usuń
    3. U mnie to samo, dłużej trzymane w piekarniku bo wychodził patyczek z ciastem surowym i w końcu ciasto wyszło niby bez zakalca ale właśnie taki gumiasty ale zbity w środku. Problemem są raczej maliny które są pomiędzy dwoma warstwami ciasta, następnym razem oprószę mąką ziemniaczana.

      Usuń
  20. Mam pytanie, czy można zastąpić makę przenną np. mąką kukurydzianą?

    OdpowiedzUsuń
  21. Pieklam i jest super !!! Dziekuje....

    OdpowiedzUsuń
  22. Hej, czy można użyć mrożonych malin? Czy przed dołożeniem do ciasta trzeba je rozmrozić i trochę "wycisnąć" z soku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym je trochę odsączyła z nadmiaru wody żeby nie wyszedł zakalec ;)

      Usuń
  23. Zamieniłam daktyle na rodzynki (było ich troszkę mniej - 90g) i mleko 2% na 0,5% i ciasto nie do końca wyszło - niesłodkie i twarde po wystygnęciu

    OdpowiedzUsuń
  24. A w jakiej wielkości foremce piekłaś to ciasto? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Keksówka o dł. 22 cm, szer. 9 cm, wys. 6,5 cm :)

      Pozdrawiam!

      Usuń
    2. dzięki :) a czy inne ciasta, np dietetyczne ciasto jabłkowe tez w takiej foremce pieczesz?
      Przydałaby mi się w takim razie nowa keksówka :D bo moje keksówki na chleb od 30 cm w górę... ;)

      Usuń
  25. jakimi owocami mogę zastąpić maliny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że jagody, borówki itp. mogą się nadać. Ja jutro próbuję właśnie z jagodami :)

      Usuń
  26. czy mozna pominac daktyle?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daktyle służą tutaj do osłodzenia. Ewentualnie można dodać inne słodkie suszone owoce lub miód/ksylitol.

      Pozdrawiam!

      Usuń
  27. To jest fajne w tych ciastach że cukier zastępujemy daktylami .Ciasto nie jest bardzo słodkie ale smaczne.Muszę to koniecznie wypróbować

    OdpowiedzUsuń
  28. Zrobiłam. Ciekawy pomysł i ciekawy smak choć dla mnie trochę za mało słodki. Następnym razem jak będę go robiła dodam trochę cukru pudru :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Niestety, ale wyszedł zakalec. Nie wiem dlaczego?

    OdpowiedzUsuń
  30. Niestety w smaku zbyt dominuje graham. Za to zakalec wyszedł mi jak nigdy w życiu :)
    Spróbuje innych przepisów ..

    OdpowiedzUsuń
  31. Ja wybrałam jagody i borówki - w sumie 300-350 gram. Wyszło pyszne i zero zakalca. Dziewczyny od czego macie patyczek. Wystarczy troszeczkę dłużej piec ☺ Na pewno spróbuje też z malinami jak tylko moich będzie odpowiednio dużo a nie tylko na ząb ☺ poznałam Twojego bloga dopiero tydzień temu i już wypróbowałam wiele a to doiero początek ☺

    OdpowiedzUsuń
  32. moje właśnie się piecze, nie miałam malin, dałam borówkę :) nie mogę się doczekaj jak wyjedzie z piekarnika :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Można dodać zwykłej mąki zamiast tej w przepisie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, choć mogą zmienić się delikatnie ilości.

      Usuń
  34. a jakbym dała mleko roślinne? np. ryżowe. wyjdzie?

    OdpowiedzUsuń
  35. Ciasto wygląda fantastycznie. Wszystkie składniki już mam:) A jaki rozmiar keksówki w której piekłaś? Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Keksówka ma dł. 22 cm, szer. 9 cm, wys. 6,5 cm ;)

      Usuń
  36. Ciasto wygląda fantastycznie. Wszystkie składniki już mam:) A jaki rozmiar keksówki w której piekłaś? Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  37. Zrobiłam dla mamy na urodziny. Wyszło przepysznie (oszukałam trochę bo dodałam niecalą łyżkę cukru trzcinowego, nie każdy w naszej rodzinie lubuje się w dietetycznych ciastach i sugerując się wcześniejszymi komentarzami, bałam się, że będzie mało słodkie.) Dla nas na święta zrobię z pewnością tak jak w oryginale. Dzięki za ten przepis

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aha, z braku malin, dodałam gruszkę. Dodałam też trochę kardamonu i cynamonu. Wierzch posypałam płatkami migdałów.
      Mój synek zjadł sam prawie pół blachy więc to chyba najlepsza rekomendacja ;)

      Usuń
  38. Czy ciasto będzie mokre czy raczej suche?

    OdpowiedzUsuń
  39. Czy ciasto będzie mokre czy raczej suche?

    OdpowiedzUsuń
  40. I jak przechowywać takie ciacho? właśnie piecze się:)

    OdpowiedzUsuń
  41. Wyszło mi bardzo ciężkie i zbite a podczas krojenia rozwalało się. I niestety domownikom nie smakowało :(

    OdpowiedzUsuń
  42. Hej :) Jeśli chciałabym upiec to ciasto w tortownicy o średnicy 23cm to czy jest to możliwe? I czy wyedy piec je tak długo jak w keksówce? Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, może być i w tortownicy ;) Ciasto wtedy będzie bardziej płaskie więc czas pieczenia może być odrobinę krótszy (do suchej zapałki) :)

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo! :D

      Usuń
  43. Witam. Wyglada smakowicie, ale mam pytanie - mozna dac nierozmrozone maliny czy lepiej je rozmrozic?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że lepiej rozmrozić i osuszyć na ręczniku papierowym.

      Usuń
  44. Hej, piekłam dwa razy, raz wyszedł zakalec, a teraz idealnie jak na zdjęciu. Czemu? Nie wiem, ale ciasto mi bardzo smakuje. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  45. Moje ciasto było suche i ogólnie niesmaczne. Szczerze to nie dało się go zjeść.

    OdpowiedzUsuń
  46. Czy można pominą daktyle? A jak nie to czym zastąpić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daktyle stanowią podstawowe źródło słodyczy. Można próbować zastąpić śliwkami suszonymi, ale może wyjść nieco inny smak.

      Usuń
  47. Swietny przepis! Czy mysli Pani, ze zamiast maki pszennej graham takiej jak w przepisie moge dac 2 szklanki zmielonych w mlynku llatkow owsianych gorskich, a zamiast 2 jajek glutek z 2 lyzek siemienia? Czy raczej wyszedlby wtedy zakalec...?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym spróbowała, ale trudno powiedzieć...

      Usuń
  48. Nie jem glutenu i użyłam mąki kokosowej. Ciasto nie jest takie pulchne, jak na zdjęciu i się kruszy. Niestety wersja bezglutenowa niezbyt udana 😥

    OdpowiedzUsuń
  49. Upiekłam ciasto z malinami wg Twojego przepisu, wyszło przepyszne i bardzo smakowało całej rodzinie. Moje wyszło nieco cięższe i bardziej wilgotne jak Twoje, ale to pewnie dlatego, że być może mój banan był wyjątkowo duży.

    Jeśli, to nie byłby dla Ciebie problem, to byłoby dużym ułatwieniem gdybyś podawała wagę również banana. Tak czy tak, cisto jest bardzo smaczne, dla mnie słodkie w sam raz i upiekę je ponownie, być może z innymi owocami również.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze gdy nie podaje konkretnej wagi owoców czy warzyw to są to klasyczne, średnie sztuki ;) W przypadku banan 120g

      Usuń
  50. czy make graham mozna zastapić maka pełnoziarnistą

    OdpowiedzUsuń
  51. Polecam otoczyć wcześniej maliny w mące lub położyć je tylko na wierzch bo łatwo o zakalec. Tak poza tym przepis rewelacja :)

    OdpowiedzUsuń
  52. A zamiast mąki pszennej można zastąpić żytnią?

    OdpowiedzUsuń
  53. Zrobiłam dzisiaj, ogólnie super, tylko trochę przebija się smak banana, a chciałabym tego uniknąć. Jak go zastąpić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie ciężko - banan nadaję tez słodyczy.

      Usuń
  54. A czy można pominąć kakao? Chce upiec takie ciasto, które zarówno dorośli zjedzą jak i nasz niespelna 2-letni synek(a jego jak najdłużej chcemy trzymać z dala od cukru i czekolady). Ponieważ całą rodzina jest uzależniona od słodyczy, to jakieś ciasto musi być, a że młody zdecydowanie chce jeść wszystko to, co dorośli, to zaczęłam szukać przepisów, które sprawią że wszyscy będą szczęśliwi (a młody trochę oszukany);) Chyba że jakiś inny przepis mi Pani poleci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można pominąć - nie będzie wtedy kakaowe ;)

      Przy czym proszę nie zrównywać gorzkiego kakao z czekoladą, ponieważ jest między nimi ogromna przepaść. Kakao ma mnóstwo wartości odżywczych i jak najbardziej warto wprowadzać je do diety również dziecka.

      Oczywiście słodki czekolady i cukier jak najbardziej omijamy szerokim łukiem :)

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za informację-synowi bardzo smaowalo :)

      Zastanawiam się jeszcze nad takim czymś jak cukier kokosowy-natykam się na niego w przepisach opisanych jako dietetyczne i zastanawiam się czy synem pomysłem jest stosowanie go w diecie dziecka. Do tej pory raczej korzystałam z daktyli w różnej postaci jako źródła słodyczy, ale nie wszędzie zdają egzamin. Stąd pytanie o cukier kokosowy.

      Usuń
    3. Nie warto zawracać sobie nim głowy - to i tak puste kalorie (taka sama ilość jak w przypadku zwykłego cukru. I do tego dużo droższe puste kalorie..

      Usuń
  55. Czy maka kokosowa bedzie ok w tym przepisie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mąka kokosowa ma zupełnie inne właściwości - raczej się nie sprawdzi, choć w 100% nie doradzę bo nie używałam jej nigdy ;)

      Usuń
  56. Moglaby Pani wydać książkę lub poradnik dietetyczny na pewno dużo osób by go kupiło gdyż w tych przepisach są składniki które kazdy w domu ma lub są łatwo dostepne i nie drogie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już jest :)

      http://cojesc.net/zamow/20krokow/

      Teraz pracuję nad nową książką z przepisami, która będzie prawdopodobnie drukowana.

      Pozdrawiam :)

      Usuń
  57. Skusilam sie zachecona zachwytami i zastanawiam sie teraz czy cos zepsulam czy to jednak nie moja bajka. Ciasto wyszlo b. zbite, zeby nie powiedziec zakalcowate, malo slodkie i od tej maki "chlebowe" a nie ciastowe w smaku. A na koniec rozbolal mnie brzuch, choc zjadlam tylko dwa plasterki.
    Pozostane przy zwyklym ciescie rzadziej a z bloga bede korzytac z obiadow. Te mi wychodza :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  58. Podzielam zdanie poprzedniczki, choć mi nie wyszło chlebowe to raczej nijakie w smaku i zupełnie niesłodkie, choć dałam w środek maliny, a na wierzch truskawki. Mam mieszane uczucia, spodziewałam się chyba czegoś smaczniejszego. Dziś robię ciasteczka. Zobaczymy jakie wyjdą :)

    OdpowiedzUsuń
  59. Wczoraj upiekłam to ciasto ze świeżym ananasem polecam wyszło przepyszne, dziękuję za świetny przepis, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  60. czy próbował ktoś zastąpić mleko 2% jakimś roślinnym?

    OdpowiedzUsuń
  61. Zrobiłam ciasto wg przepisu zamiast mąki graham dodałam ryżowej. Ciasto wyszło suche, twarde i jednym słowem "cegła z malinami". Nie wiem czy zamiana mąki to sprawiła, czy poprostu przepis jest zły.Jesli nie mozna uzywac innej maki to w przepisie powinna być taka informacja. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Suchość ciasta wynika z zamiany mąki. Mąka ryżowa nie zawiera glutenu i ma zupełnie inne właściwości niż mąka pszenna. Nie stosuje się ich wymiennie :)

      Usuń
    2. czyli jednak nie zrobiłaś ciasta według przepisu...

      Usuń
  62. Często korzystam z Pani przepisów na ciasta ale okazało się że mam nieznacznie podwyższoną glukozę .Wg.Pani który z tych ciast mogła bym od czasu do czasu upiec¿?????????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że każde te które nie zawiera cukru. Szczególnie polecam te z dodatkiem ksylitolu.

      Pozdrawiam,
      Paulina

      Usuń
  63. Zrobilam dzis ciasto,wyszlo przepyszne. Do przepisu dodalam 2 lyzki miodu . polecam goraco

    OdpowiedzUsuń
  64. Dziś zrobiłam ciasto z przepisu, co prawda nie miałam mąki graham więc dałam zwykłą, ale z pośpiechu zapomniałam dodać jajka- ciasto wyszło r e w e l a c y j n e, naprawdę palce lizać nawet syn nie mogl sie oprzeć a jedząc mówił-"mamusiu ono jest przepyszne.Nastepnym razem dodam jajka��. Polecam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha! Dobrze wiedzieć, że i bez jajek się udaje :)

      Usuń
  65. Witam można mąkę graham zastąpić maka żytnią

    OdpowiedzUsuń
  66. Czy można użyć mąki pszennej?

    OdpowiedzUsuń
  67. A moje jest już zjedzone �� dodałam mąkę gryczaną i orkiszową, a zamiast daktyli, których nie miałam w domu - żurawinę. Wiedziałam że wyjdzie kwaśne dlatego dorzuciłam miodu. Następnym razem zrobię zgodnie z przepisem. Ciasto zostało zapisane do ulubionych ��
    PS blog ����

    OdpowiedzUsuń
  68. A zamiast proszku do pieczenia można sodę? Chcę podać to ciasto niemowlakowi , który będzie mieć rozszerzoną dietę blw. Co Pani sądzi? Jakie w ogóle ciasta lub ciasteczka z Pani blogu można podać tak małemu dziecku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że jeśli jest to początek rozszerzania diety to lepiej wstrzymać się z takimi wypiekami. Najlepiej zacząć od pojedynczych produktów: warzywa, owoce, kasze itd., żeby maluch miał okazję poznać naturalne smaki.

      Takie złożone potrawy, a zwłaszcza słodkie wypieki podaje się już później :)

      Usuń