Paulina Styś-Nowak dnia 2016/09/06

Kruche ciacho ze śliwkami

Uwielbiam śliwki i korzystam z nich ile się da. Lądują w ciastach, deserach, owsiankach, a nawet sałatkach. Oczywiście podstawowa forma to po prostu śliwka na przekąskę :) A dziś przepis na kruche ciacho ze śliwkami!


Składniki na tortownicę o średnicy 20 cm:

  • Mąka pszenna pełnoziarnista typ 1850 (graham) - 1,5 szklanki
  • Mąka owsiana (u mnie zmielone na mąkę płatki owsiane) -3/4 szklanki
  • Roztopione masło - 100g
  • Jajko - sztuka
  • Ksylitol - 1/2 szklanki
  • Ok. 300 - 400g słodkich węgierek lub innych śliwek


Sposób przygotowania:

  • Wymieszaj wszystkie składniki (oprócz owoców).
  • Śliwki posiekaj.
  • Blaszkę wyłóż papierem do pieczenia.
  • Odłóż 5 łyżek ciasta na kruszonkę.
  • Wysyp ciasto na tortownice i lekko ugnieć. 
  • Na ciasto wysyp posiekane śliwki - posyp je odłożonym wcześniej ciastem.
  • Piecz w temp. 180 stopni C przez ok. 45 minut.


Wartość odżywcza porcji ciasta śliwkowego z kruszonką (1/10 całości):

  • Energia: 216 kcal
  • Białko: 4,5 g
  • Tłuszcz: 10 g
  • Węglowodany: 21 g
  • Błonnik pokarmowy: 3 g


Kruche ciacho ze śliwkami jest dobrym źródłem:
  • Składników mineralnych: magnezu, cynku;
  • Witamin: A, E, B1, PP;

Chcesz zdrowo schudnąć?

Pobierz za darmo mój jadłospis odchudzający 1500kcal.

Pobierz za darmo

25 komentarzy:

  1. Jaki typ mąki?
    Czy sliwki można zastąpić innymi owocami? Jeśli tak to jakimi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. typ 1850 ;)

      Tak, mogą być inne owoce: maliny, truskawki, jabłka, gruszki..

      Usuń
  2. Pani Paulino, czy Ksylitol można zastąpić Stewią? Co jest lepsze-zdrowsze?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można zastąpić, ale w zdecydowanie mniejszej ilości. Oba zamienniki cukru są zdrowsze (choć wokół stewii są ostatnio kontrowersje związane z tym, że nie ma wystarczającej ilości badań).

      Z mojej perspektywy jest to kwestia smaku (kompletnie nie pasuje mi gorzkawy posmak stewii).

      Usuń
  3. Jaka jest wielkość formy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko napisane przy przepisie (średnica 20 cm) ;)

      Usuń
  4. Zrobiłam z malinami. Pyszne! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy mozna zamiast masła dać olej kokosowy?

    :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zrobiłam i.............obłędnie pyszne!!! Zresztą jak wszystkie przepisy z tego bloga ☺

    OdpowiedzUsuń
  7. A czy mozna zamiast ksylitolu dac miod??

    OdpowiedzUsuń
  8. Pani Paulina a czy można mąkę kokosową?

    OdpowiedzUsuń
  9. przepraszam a jak z masłem można je zastąpić olejem kokosowym ?

    OdpowiedzUsuń
  10. A jeśli mam tylko cukier to ile go dodać? Tyle co Ksylitolu czy mniej ?

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie wiem co zrobiłam nie tak ale chyba za bardzo się rozlatuje. Można dodać jogurt naturalny do ciasta ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ciasto nie jest super spójne i trochę się rozlatuje. Ale w razie co można dodać nieco jogurtu.

      Usuń
  12. Wyszlo super,zamiast maki pszennej 1850 uzylam 500,zamiast ksylitolu cukru i miodu oraz zastapilam sliwki bananami + dalam troche jogurtu naturalnego i jest bardzo dobre,co prawda chyba troszke przesadzilam z tym cukrem lecz jako iz lubie slodkie to mi nie przeszkadza :) nastepnym razem sprobuje to samo lecz z kakao i dam znac jak wyjdzie ale jestem pewna ze tez przepysznie. (radze tez piec troche mniej,mi wystarczylo okolo 25 minut)

    OdpowiedzUsuń
  13. Jakie proporcje zastosować na formę 24cm?

    OdpowiedzUsuń
  14. Moje ulubione ciasto!
    Szybkie!!! Bez zbędnych ceregieli ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Słuchajcie poezja:) dodałam miód zamiast cukru i na śliwki posypalam cynamon. Rewelka!!! Na pewno na stałe zagości w moich wypiekach! Dziękuję za przepis;)

    OdpowiedzUsuń