Paulina Styś-Nowak dnia 2013/04/25

Pizza idealna (włoska, pełnoziarnista i na cienkim spodzie!)

Pizza na cienkim spodzieSłuchajcie, powstała pizza idealna! Cienki, chrupiący spód, ciasto z pełnoziarnistej mąki - takie fast - foody to ja mogę jeść z uśmiechem na ustach! ;) 


Jednak przepis nie jest wyłącznie moją zasługą, otóż powstał przede wszystkim dzięki poszukiwaniom mojego ukochanego, który uwielbia pizzę i szukając receptury idealnej trafił TUTAJ. Ale było pewne ale - jemu zależało przede wszystkim na smaku, a dla mnie, jak wiecie, istotny jest również aspekt zdrowotny. Tak więc wprowadzając minimalne modyfikacje (dotyczące przede wszystkim rodzaju mąki) postanowiłam spróbować stworzyć pizzę nie tylko smaczną ale i w miarę możliwości zdrową. I udało się - mąka graham bardzo dobrze spełniła swoją funkcję (co prawda nie próbowałam z mąką razową typ 2000, jednak obawiam się, że w tym przypadku ciasto nie wyszłoby już takie cieniutkie).

Proporcje i sposób przygotowania ciasta zostały zaczerpnięte z tej strony. Minusem jest długie oczekiwanie na wyrośnięcie ciasta, ale zapewniam Was - naprawdę warto! :)


Składniki na dwie średnie pizze (średnica ok. 30 cm):

  • Mąka pszenna graham (typ 1850) - 330 g
  • Woda - 180 ml (u mnie woda 160 ml + mleko 20 ml)
  • Oliwa lub olej rzepakowy - łyżka
  • Drożdże (świeże) - 12 g
  • Sól - 1/3 łyżeczki
  • Cukier - 3/4 łyżeczki 

Podkład:
  • Pomidory w puszce
  • Przyprawy do smaku: sól, pieprz, ostra papryka, bazylia, oregano 

Ulubione dodatki*, u mnie:
  • Kukurydza konserwowa
  • Czerwona papryka
  • Pieczarki
  • Świeży szpinak
  • Mozzarella

* W przypadku pizzy więcej nie znaczy lepiej - moim zdaniem optymalnie jest ograniczyć się do 4 ulubionych składników. Raczej unikajmy kiełbasy, boczku i innych tłustych wędlin - wówczas kaloryczność pizzy zdecydowanie wzrośnie - a tego byśmy nie chcieli ;)

 

 

Sposób przygotowania:


  • Drożdże rozkruszamy do miski.
  • Do drożdży dodajemy wodę (w pokojowej temperaturze), oliwę, sól i cukier - mieszamy.
  • Do miski wsypujemy mąkę - mieszamy łyżką tak aby wszystkie składniki się połączyły.
  • Ciasto wyrzucamy na stolnicę tudzież blat - wyrabiamy przez 10 minut (nie krócej!) - ciasto na początku może się kleić do rąk - aby tego uniknąć możecie obsypać dłonie mąką, aczkolwiek nie dodajemy więcej mąki do samego ciasta. Później ciasto jest coraz bardziej elastyczne i przyjemne w dotyku ;)
  • Tak wyrobione ciasto wkładamy do dużego garnka (ciasto potroi swoją objętość), który przykrywamy pokrywką i wstawiamy na noc do lodówki.
  • Na drugi dzień ciasto wyjmujemy na 40 minut przed planowanym posiłkiem :)
  • Przez chwilę wyrabiamy i dzielimy na dwie równe części - staramy się uformować jednolite kulki bez żadnych wgłębień (łatwiej będzie uzyskać cieniutki spód bez dziur).
  • Obie kulki przykrywamy mokrą ściereczką żeby ciasto nie wysychało (ja je owijam również od spodu) i zostawiamy na 30 minut.
  • Po tym czasie na stolnicy wysypujemy kupeczkę mąki, w którą wrzucamy pierwszą kulkę. Rozgniatamy ją oprószonymi mąką rękoma i wykonując półkoliste ruchy rozciągamy powiększając średnicę. Czynimy to dopóki uzyskamy bardzo cieniutkie ciasto, aczkolwiek nie dopuszczamy do powstania dziur! I absolutnie nie używamy wałka.
  • Ciasto przenosimy na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia - nakładamy podkład (zmiksowane pomidory w puszce z przyprawami) i ulubione składniki.
  • Pizzę wkładamy do piekarnika nagrzanego do maksymalnej temperatury - pieczemy przez jakieś 5 - 10 minut (to zależy od piekarnika).
  • Te same czynności powtarzamy z drugą kulką ciasta.


Wartość odżywcza kawałka pizzy graham z podanymi dodatkami (1/6):

  • Energia: 167 kcal
  • Białko: 10 g
  • Tłuszcz: 5,6 g
  • Węglowodany: 22,5 g
  • Błonnik pokarmowy: 3,7 g
  • Cholesterol: 14,6 mg



Pizza graham jest dobrym źródłem:
  • Składników mineralnych: wapnia, magnezu, cynku;
  • Witamin: A, C, kwasu foliowego, B2, B6, PP;
Pizza razowa


Chcesz zdrowo schudnąć?

Pobierz za darmo mój jadłospis odchudzający 1500kcal.

Pobierz za darmo

68 komentarzy:

  1. Dzięki:)) Spróbuje dziś zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super przepis! Akurat mam w domu taką mąkę, więc chętnie wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czekam na taką w ulubionej pizzerii mojego bratanka (Pizza Dominium), bo sama średnio się odnajduję w kuchni. Choć może w końcu się przełamię i coś smacznego zrobię. Kto wie, może to będzie właśnie pizza z tego przepisu? :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mmm uwielbiam pizze na cienkim cieście pełnoziarnistym. Parę razy próbowałam robić, przyznam że trochę ciężko wyrobić ciasto w porównaniu z typowym pszennym. Przy najbliższej okazji wypróbuję Twój przepis :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przypadku tego ciasta nie ma żadnych problemów - nawet dzisiaj wyrabiałam - jutro pizza ze szparagami! :D

      Usuń
    2. ciasto z mąki graham czy pełnoziarnistej lub orkiszowej powinny być dłużej wyrabiane co najmniej 10 minut

      Usuń
  5. Czy taką pizzę można na kolację zjeść?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Generalnie lepiej unikać produktów mącznych na kolację - niestety posiadają one wysoką gęstość energetyczną i mimo tego, że w jakiś sposób próbujemy je "uzdrowić" np. poprzez zmianę rodzaju mąki to i tak mają sporo kalorii. Tak więc taka pizza będzie dobra na obiad, zaś na kolację lepiej wybrać surówkę ze świeżych warzyw bądź serek wiejski z warzywkami albo ryba na parze z warzywami ;)

      Usuń
  6. Mam takie pytanie: czy mozarella na diecie to dobry pomysł? Wydaje mi się, że jest raczej kaloryczna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na diecie odchudzającej powinno ograniczać się produkty z wysoką zawartością tłuszczu (tłuste mięso, sery - w tym mozzarella), ponieważ jest to prosty sposób na redukcję ilości kalorii. Nie mniej jednak nie jest to przymus i cały jadłospis można dostosować w taki sposób, aby od czasu do czasu pozwolić sobie na takie małe grzechy ;)

      Usuń
    2. Dziękuję ślicznie za odpowiedź. Ja sama przygotowuję ser a'la żółty - lubię wiedzieć co jem:)

      Usuń
  7. a czy pomidory w puszce są w porządku? czytałam o jakimś paskudztwie jakie jest w konserwach i puszkach i z żalem wywaliłam wszystkie zapasy puszkowe .... dzisiaj zrobiłam pizzerinki z Twojego przepisu Paulino :-) są extra :-) i sosik zrobiony ze świeżych pomidorów, czosnku i przypraw - zgodnie z Twoimi wytycznymi :-) bardzo wszystkim smakowało :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomidory w puszce są ok, tylko trzeba czytać etykiety - w składzie powinny być tylko pomidory i sól :)

      Usuń
    2. pomidory ani inne puszkowane warzywa czy owoce nie są w porządku, bo wchodzą w reakcję z aluminium :)

      Usuń
    3. Nie jest to na tyle duży problem żeby rezygnować w 100% z puszkowanych warzyw. Mimo wszystko więcej korzyści niż zagrożeń przynosi zjedzenie pomidorów czy ciecierzycy z puszki.

      Z tego co się orientuję to w badanych próbkach stężenia mieszczą się w ustalonych normach.

      Usuń
  8. aż chce się jeść,zdjęcie mocno zachęcające,przepis super-niestety pracochłonne ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. jeju ten przepis jest idealny, próbowałam i wyszło znakomicie. Mój mąż również zachwalal, nie mogę się doczekać aż sprawdze pozostałe przepisy z Twojej strony, pamiętam kiedyś też robiłam szarlotkę i była wyśmienita. Nareszcie blog na którym przepisy są faktycznie sprawdzone i super smaczne, zaraz biorę się za wertowanie działu ze słodkościami. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. można zastąpić mąką żytnią razową ? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym nie ryzykowała - za dużo grubych otrąb. Poza tym mąka żytnia inaczej wiąże wodę i ciasto mogło by zwyczajnie nie wyjść :(

      Usuń
  11. Ja dodam od siebie patent, który odkryłam dość niedawno: aby pizza wyszła chrupiąca wystarczy przy rozwałkowywaniu ciasta podsypywać ją semoliną. Nie przypuszczałam, że taka prosta czynność może przynieść aż taki rezultat. Pizza po wyjęciu z piekarnika jest sztywna i chrupka jak z dobrej pizzerii :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też wychodzi super chrupiąca i sztywna - po prostu trzeba ją przytrzymać odpowiednio długo w piekarniku ;) A żeby wyszły fajne pęcherzyki na krawędziach wystarczy wykonywać koliste ruchy łyżką przy nakładaniu sosu ;)

      Usuń
  12. Dosc niedawno trafilam na twoj blog i jestem oczarowana! wyprobowalam juz ok. 5 przepisow i wszystkie pyszne! w nablizszym czasie mam zamiar przyrzadzic te pizze, wyglada bardzo smacznie. jedyne czego mi brakuje na blogu to wiecej zdjec wykonywanych podczas robienia potrawy. zawsze lepiej widziec jak u ciebie wychodzi ciasto itp ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetna :) robiłam kiedyś na mące z pełnego ziarna. Bajka

    OdpowiedzUsuń
  14. Czy ciasto można wyłożyć do standardowej wielkości foremki prostokątnej? Czy wówczas również należy je dzielić na dwie części? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można włożyć do foremki. Chyba trzeba będzie podzielić bo będzie go za dużo ;) Ewentualnie zmniejsz ilość składników o pół ;)

      Usuń
  15. A czy zamiast pomidorów z puszki mogą być świeże? Bo takich z puszki to nie lubię, a pizzę chętnie bym zjadła

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że tak. Tylko zdejmij z nich skórkę i odparuj na patelni żeby sos nie był zbyt "wodnisty" ;)

      Usuń
  16. Czy mogę mąkę graham zastąpić pełnoziarnistą? Mam taką akurat w domu, a chcę wypróbować przepis już dziś ! :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Wyrobione ciasto od razu wkładam do lodówki? czy czekam jak wyrośnie i dopiero wtedy?

    OdpowiedzUsuń
  18. Skoro 1 kawałek pizzy to 167kalorii to jedna pizza ma aż 1002kcal?! Czyli dwie pizze z tych 330g mąki mają 2000kcal?? Jak to możliwe skoro tak naprawdę tucząca jest w tym tylko mąka i mozarella? :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety tek to wygląda, niby tylko mąka i mozzarella, ale są to produkty o wysokiej gęstości energetycznej. A proszę tylko pomyśleć jak jest w przypadku klasycznej pizzy..

      Usuń
  19. Mój mąż ma nadżerki na dwunastnicy i jest na lekkostrawnej diecie. Wiem, że powinien unikać mąki żytniej i jeść tylko jasne pieczywo. A co z mąką pszenną graham? Czy również nie powinien jej jeść? Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy od indywidualnej tolerancji. Mąka graham jest łatwiej strawna niż razowa więc myślę, że można ją wykorzystywać do przygotowywania posiłków (zawsze można mieszać pół na pół graham z jasną).

      Usuń
  20. Witaj, czy można użyć drożdży w proszku? i jeśli tak czy też 12g? :) pozdrawiam, świetny blog!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie próbowałam robić pizzy na suchych drożdżach, ale jeśli już to o połowę mniej :)

      Usuń
    2. dzięki, na szczęście udało mi sie znaleźć świeże drożdże ;) właśnie wczoraj wyrabiałam ciasto i za godzinkę będę robić pizzę, tylko proszę powiedz mi gdzie popełniłam błąd? moje ciasto nie jest elastyczne, wyrabiałam je 15min i dosyć ciężko to szło.. wszystkie składniki odmierzałam w wadze elektrycznej zgodnie z podanymi proporcjami przez Ciebie...

      Usuń
    3. przy 'rozwałkowywaniu' ciasta rękoma, formowaniu pizzy porozwalała sie :( jakby ciasto było za suche.. właśnie nie jest na tyle elastyczne, żeby sie bezproblemowo porozciągać, więc w czym może tkwić problem? mleka nie użyłam, tylko 180ml wody i użyłam mąki firmy Melvit (mąka pszenna razowa do wypieku chleba)

      Usuń
    4. Kwestia mąki :(

      Rodzaj maki ma tu ogromne znaczenia. Razowa z Melvit ma bardzo dużo otrąb i to na pewno miało wpływ. Graham jest dużo bardziej rozdrobniona przez co inaczej chłonie wodę i inaczej się lepi.

      Generalnie gdy ciasto jest takie tępe to zawsze warto dodać więcej wody.

      Usuń
  21. Użyłam dokładnie takiej mąki jak w przepisie -mąka pszenna Graham typ 1850 i ciasto nie wyszło. Przy wyrabianiu było twarde i suche.wyrabiają dobre 10 min.i dodalam trochę więcej wody bo nie dało się wyrabiać. Po nocy w lodówce ciasto nie urosło i dalej jest jak glina.Nie wiem co jest nie tak? Zrobiłam dokładnie jak w przepisie. Proszę o pomoc😕

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też zrobiłam wszystko jak trzeba tylko zamiast mąki pszennej graham użyłam mąki pszennej pełnoziarnistej. Ciasto od wczoraj w lodówce i też nie wyrosło :-(

      Usuń
    2. Właśnie mam identyczny problem :(

      Usuń
  22. Pizza wychodzi super, dzisiaj robię kolejny raz :) Moim zdaniem jest to najlepsze ciasto na pizzę jakie jadłam. Dziękuję za przepis i pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  23. a może być mąka orkiszowa ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam pojęcia - w przypadku tego ciasta każda zamiana mąki (nawet tego samego typu, ale na innego producenta) skutkuje zmianą struktury ciasta i trzeba wówczas manipulować ilością płynu.

      Usuń
  24. nie wiem czy cos zle zrobilam ale moje ciasto malo wyroslo i bardzo ciezko jest je rozciagnac poniewaz sie rwie:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że to może być kwestia użytej mąki

      Usuń
  25. 1000 razy lepsza od tych w pizzeriach!

    OdpowiedzUsuń
  26. Dziękuję ale wg mnie gdzieś w widocznym miejscu powinna być informacja, że ciasto ma leżeć całą noc... Bo uzbroiłam się tylko w niezbędne składniki i w trakcie robienia dopiero zorientowałam się, że przepis jest mało praktyczny pod tym względem. Potrzebuję ciasto na dziś więc nie wiem co z tego będzie, czy urośnie bez takiego długiego leżenia :(

    OdpowiedzUsuń
  27. Właśnie wydrukowałam całą stronę, razem z komentarzami, klikając ikonkę "drukuj".... Masakra :D

    OdpowiedzUsuń
  28. Poważnie mam ją piec w 320 stopniach!?!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Standardowo piekarniki mają max ok. 250 stopni ;)

      Usuń
  29. A jakiej firmy mąkę polecasz, żeby ciasto wyszło dobre?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obecnie używam Basi pełnoziarnistej ale przepis powstał pierwotnie na mące firmy Symbio i wtedy ciasto wychodziło najlepiej ;)

      Usuń
  30. Jaką inna mąka mogłabym zastąpić ta? Niestety nie wolno mi pszenicy :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj nie da rady wymienić mąki. Proszę szukać w sieci typowo przepisu na pizzę bez pszenicy.

      Pozdrawiam

      Usuń
  31. Naprawdę tylko 12 gramów drożdży?! To nie błąd, że tak mało?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tylko tyle ;)

      Ciasto jest cienkie (jak w typowo włoskiej pizzy), nie bułka do jakiej jesteśmy w Polsce przyzwyczajeni ;)

      Usuń
  32. Czy można zrobić troszkę więcej ciasta i zamrozić na następną pizzę? Jeśli tak to w którym momencie mrozić? Przed czy po wyrośnięciu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, można ;) Mrozimy ciasto po wyrośnięciu :)

      Pozdrawiam!

      Usuń
  33. Mój mąż kupił pizzę za pośrednictwem title="Pizza Poznań">www.szybkapizza.pl. Jest naprawdę pyszna!

    OdpowiedzUsuń
  34. Wyszła pyszna! Czy ciasto może rosnąć w lodowce 2 dni?

    OdpowiedzUsuń