Paulina Styś-Nowak dnia 2013/02/24

Razowy chleb pszenny (mocno ziarnisty)


Składniki na bochenek:

  • Mąka pszenna razowa (typ 2000) -2 i 1/2 szklanki
  • Mąka pszenna jasna (typ 650) - 1 szklanka
  • Drożdże (świeże) - 25 gram
  • Letnia przegotowana woda - 1 i 1/3 szklanki
  • Cukier - łyżeczka
  • Nasiona słonecznika - 6 łyżek
  • Pestki dyni - 6 łyżek
  • Nasiona lnu - 4 łyżki

Sposób przygotowania:

  • Przygotowujemy rozczyn: do miseczki wlewamy ½ szklanki letniej wody, wsypujemy dwie łyżki mąki i łyżeczkę cukru i rozkruszone drożdże – mieszamy i odstawiamy na 10 minut.
  • Do miski wsypujemy wszystkie składniki, włącznie z rozczynem drożdżowym i nasionami – składniki mieszamy stopniowo dolewając wodę, wyrzucamy na stolnicę – wyrabiamy przez ok. 10 minut na gładkie ciasto.
  • Ciasto wkładamy do miski i przykrywamy ściereczką – odstawiamy w ciepłe miejsce na dwie godziny.
  • Po tym czasie ciasto krótko wyrabiamy, przekładamy  do keksówki/formy - zostawiamy jeszcze na 30 minut.
  •  Chlebek pieczemy w temp. 230˚C przez ok. 30 minut.

Wartość odżywcza kromki razowego chleba pszennego z ziarnami (40 g):

  • Energia: 106 kcal
  • Białko: 4,3 g
  • Tłuszcz: 2,5 g
  • Węglowodany: 19 g
  • Błonnik pokarmowy: 2,5 g
  • Cholesterol: 0 mg


Razowy chleb pszenny z ziarnami jest dobrym źródłem:
  • Składników mineralnych: magnezu, żelaza, cynku;
  • Witamin: E, kwasu foliowego, B1, B6, PP;

Chcesz zdrowo schudnąć?

Pobierz za darmo mój jadłospis odchudzający 1500kcal.

Pobierz za darmo

28 komentarzy:

  1. wygląda bosko!
    marzę o kawałku ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. o, jak miło, że trafiłam na Poznaniankę!
    coraz nas więcej :]
    wspaniały chleb.

    OdpowiedzUsuń
  3. muszę w koncu kupić drożdże i zrobić jakiś pyszny domowy chlebek czy bułeczki z twoich zdrowych przepisów ;) są super !

    OdpowiedzUsuń
  4. Chlebek pyszny!!! robiłam go już chyba 7 razy:D tylko czasami mi się bardzo kruszy... czy można temu jakoś zaradzić?

    OdpowiedzUsuń
  5. czy można drożdże zastąpić zakwasem? jeśli tak to jaką ilością? czekam na odp i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Twój chlebek wygląda pysznie! W jaki sposób robisz ten wzór na wierzchu? Uwielbiam takie prawdziwe, domowe pieczywo. Sama również piekę z przepisu mojej mamy, jest nieco inne, robione na zakwasie, z racji tego robi się go trochę dłużej, ale ma niepowtarzalny smak i jest bardzo długo świeże. Dzielę się przepisem - http://simplywe.pl/chleb-domowy-bezkompromisowy/
    Twój przepis również z chęcią przetestuję!
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wzorek robię nożem ;) Muszę w końcu zrobić zakwas i upiec chleb jak należy :)

      Usuń
    2. i jak udało si.e coś na zakwasie? bo nie znalazłam przepisu a szukam jakiejś odskoczni od mojego chlebka na zakwasie

      Usuń
  7. Witam,
    chciałabym się zapytać o wymiary formy w domu posiadam długą na 20 i 30 cm i nie wiem w której zrobić?
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. weź 20 cm, ja też robię w małej keksówce (ok. 22 cm długości)

      Usuń
  8. Mam pytanie co do mąki? Czy można użyć żytniej razowej typ 2000? Czy to nie jest tak że mąka pszenna razowa to jest typ 1850, a mąka żytnia razowa to typ 2000? Na jaką opcję trzeba ustawić piekarnik, dół, czy góra i dól, a może termoobieg.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mąka razowa (typ 2000) jest zarówno pszenna jak i żytnia. Mąka pszenna typ 1850 to mąka graham. Raczej nie dodawałabym samej mąki żytniej ponieważ chlebek wyjdzie za ciężki bez zakwasu, ewentualnie można pomieszać pół na pół. Piekłam w piekarniku gazowym, ale ustaw na górę i dół.

      Usuń
  9. Upiekłam i wyszedł bardzo dobry :) zastanawiam się tylko, czy jeśli dodałabym soli to czy bardzo wzrosłaby kaloryczność chlebka?

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam! Czy jezeli uzyje maki typ 1100,chlebek wyjdzie?Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam Paulino. Mam dla Ciebie oraz innych zainteresowanych przepis na chlebek bardzo podobny do Twojego z tym że nie ma czasu wyrastania oraz całą robotę załatwia mikser z końcówka do ciast drożdżowych. Piekę do od pół roku, zaczęłam od oryginalnego przepisu ale metodą prób i błędów wyszedł ten :)

    400g mąki (w tym 100g pszennej typ.500+100g pełnoziarnistej 3 zboża +200g pełnoziarnistej orkiszowej)
    25g świeżych drożdży
    1 płaska łyżeczka cukru
    1 łyżeczka soli
    po sporej garści słonecznika, dyni, siemienia lnianego, dowolnych otrąb, płatków owsianych
    400ml letniej wody

    robimy zaczyn wykorzystując podane składniki. Nasiona można uprażyć i jeszcze ciepłe dodać do mąki(ja nie prażę) ciasto wyrabiamy ok 7 minut recznie lub robotem w tym czasie ustawiamy piekarnik na 100 stopni C. Ciasto ma dość luźną konsystencję. Przekładamy do foremki wyłożonej papierem i od razu wkładamy do piekarnika, pieczemy najpierw 15 minut w 100 stopniach, następnie zwiększamy do 180 stopni i pieczemy jeszcze 1 godzinę.
    Jestem ciekawa co myślisz o tym chlebku, u mnie w domu gości tylko taki bo najbardziej nam smakuje Ps. nie kupiłam chleba w sklepie od marca :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam pytanie; piekę chleb w maszynie do chleba a moja rodzina nie lubi ciemnego pieczywa ,czy jeśli używam białej mąki a dodaje do niej zarodki i otręby czy ten chleb ma wartość odżywczą podobną do chleba z mąki graham?

    OdpowiedzUsuń
  13. W tym przepisie brakuje ewidentnie soli. Konsystencja po upieczeniu byla super.

    OdpowiedzUsuń
  14. Tak, proszę dopisać 1 łyżeczka soli, bo za każdym razem zapominam dodać

    OdpowiedzUsuń
  15. Właśnie piekę mój pierwszy chlebek :) zobaczymy jak wyjdzie. Twój wygląda smakowicie

    OdpowiedzUsuń